Augustus heeft de sector echter ‘weer terug op de aarde gebracht’, stelt de onderzoeker uit Amsterdam: het aanbod daalde met 7,1% en de gemiddelde opbrengsten met 9,4%.

De meeste regio’s in de wereld lieten daarbij een fors verlies aan vervoerd tonnage zien, aldus WorldACD. Alleen Afrika was een uitzondering met een lichte volumegroei van 1,6%. Qua inkomsten daalden de gemiddelde opbrengsten in dollars het hardst in Europa (-15,3%). Azië volgde met -11,6%. Omgerekend in euro’s lag het verlies iets lager met rond de 9%, aldus de analist.

Eerste acht maanden

Volgens World­ACD daalde het vrachtvolume over de eerste acht maanden van dit jaar in de mondiale luchtvrachtmarkt met precies 5% vergeleken met vorig jaar en namen de gemiddelde opbrengsten (marge) met ruim 7% af voor het zogeheten generieke luchtvrachtvervoer.

In de categorie speciale vervoersdiensten, waaronder het vervoer van farmaceutica, lag het prijsverval met 3,8% een stuk lager. Alleen in het bloemenvervoer, een segment waarin Martinair actief is, steeg de marge nog licht, met 1%, aldus WorldACD.

Laagste sinds 2015

De TAC-prijsindex plaatst de prijsdaling over de maand augustus en september intussen al in een historisch perspectief en stelt dat de gemiddelde luchtvrachtprijs de laagste is sinds 2015. Dat is een verontrustende ontwikkeling, stelt analist Peter Stallion van het Amerikaanse Freight Investor Services.

Hij wijst erop dat de negatieve prijsontwikkeling een aanwijzing is dat een sterk prijsherstel in de laatste drie maanden van dit jaar, het hoogseizoen voor de luchtvrachtsector, zal uitblijven. Volgens Stallion zullen de dagprijzen over het laatste kwartaal wel stijgen, maar niet voldoende om voor een sterke eindspurt te zorgen.

Drewry

Ook de meest recente prijsbarometer van de Britse analist Drewry (augustus) laat een verdere prijsdaling zien tegenover dezelfde maand vorig jaar. Het gemiddelde kilotarief lag op 2,46 dollar, 4% onder dat van vorig jaar. De prijsindex van Drewry meet de vrachtprijzen tussen Shanghai en twintig grote vracht-
bestemmingen in de wereld.