Dat meldt de Britse vrachtwebsite The Loadstar. Het luchttransport van deze batterijen, die door de IATA worden omschreven als een dangerous good, is sterk gereguleerd en moet voldoen aan strenge verpakkingseisen, waaronder een duidelijke label wat er in een zending zit. Deze lithium-batterijen mogen verder alleen aan boord van vrachtvliegtuigen worden vervoerd.

Onderzoek

ShenzhenAbuFan maakt vapors of e-sigaretten, die de gevaarlijke lithium-ion batterijen bevatten, maar had met zijn lokale logistieke dienstverleners nagelaten de zendingen conform de strikte vervoersregels van Lufthansa aan te bieden, stelt de maatschappij.

Volgens een woordvoerder van Lufthansa beperkte de maatregel zich tot de Hong Kong-vestigingen van Flexport Asia, China Freight en Shenzhen Abufan Technology Co. Uit een onderzoek vorige week van de luchtvaartmaatschappij bij Flexport Asia bleek dat de Chinese verlader de zending ‘incorrect’ had gedeclareerd. Lufthansa heeft daarop Flexport per direct van de zwarte lijst gehaald. Het is onduidelijk wat er met de andere partijen is gebeurd.

Postzakken

IATA waarschuwt al enige tijd voor het transport van lithium-ion batterijen in postzakken, die vaak door onkundige verladers worden aangeboden in de e-commerce markt. Een woordvoerder van de luchtvaartorganisatie wijst er verder op dat bij e-sigaretten kleine batterijen worden gebruikt die eigenlijk niet zijn ontworpen voor vapors. ‘Er zijn dan ook al explosies geweest.’

Branden in vliegtuigen

Lithium-ion batterijen hebben in het verleden al geleid tot branden aan boord van vliegtuigen. Algemeen wordt aangenomen dat het neerstorten van een B747-vrachtvliegtuig van UPS in 2010 in de Verenigde Arabische Emiraten kan worden toegeschreven aan een brand in een zending oplaadbare batterijen.