Doordat 2020 een schrikkeljaar is met een extra dag in februari moet de onafhankelijke slotcoördinator op de luchthaven rond de 1200 extra slots reserveren. Die komen ten laste van het saldo aan geannuleerde vluchten uit de toekomstige spaarpot aan slots binnen de local rule.

‘We beginnen dan ook niet vanaf het komend winterseizoen op 1 november met nul, maar eigenlijk met -1200’, zegt directeur Maarten van As van belangenorganisatie ACN op Schiphol in een reactie. ‘Dat is gewoon pech en erg vervelend voor de vrachtsector.’

Volgens de nieuwe slotregeling, die eerder dit jaar werd goedgekeurd door minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur), valt een kwart van de niet-uitgevoerde vluchten op Schiphol vanaf november van dit jaar toe aan de vrachtsector. Dat zou in het komend winterseizoen enkele honderden extra vrachtvluchten moeten opleveren voor de sector op Schiphol.

Daling van 14%

De logistiek op Schiphol kampt al enige jaren met een groot tekort aan vrachtslots. Daardoor was er dit jaar alleen al sprake van een een daling van het aantal vrachtvluchten van 14%. Bijna twee jaar is er gewerkt aan een local rule door de airlines, luchthavenbeheerder Schiphol en de overheid om het beperkte aanbod aan vrachtslots enigszins te verruimen door de slots van niet-uitgevoerde vluchten opnieuw uit geven via een verdelingssysteem.

ACN verwacht overigens niet dat het gehele winterseizoen nu verloren is wat betreft extra vrachtvluchten uit de local rule-pot. ‘Wij gaan er nog steeds van uit dat er extra vrachtvluchten beschikbaar komen, maar die positieve effecten zullen eerder aan het eind van het winterseizoen worden gevoeld’, stelt Van As.