De vrachtstatistiek van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie liet over de eerste acht maanden van dit jaar een meer bescheiden afname zien van bijna 1% bij een beladingsgraad van 57,5%, een vermindering van 1,4 procentpunt. De vrachtcapaciteit (op passagiersvliegtuigen) steeg daarbij nog met 1,5%.

Air France Cargo

De vervoerscijfers over de eerste acht maanden van de groep zijn dan ook nog niet alarmerend te noemen. Zorgelijk is wel dat Air France-KLM sinds juli met sterk afnemende vervoerscijfers wordt geconfronteerd. Daarbij was het vooral Air France Cargo dat over de eerste helft van dit jaar nog zorgde voor een stevige vrachtgroei en een hogere beladingsgraad binnen de groep.

Nog steeds wist het Franse onderdeel over de eerste acht maanden meer vrachtkilometers (2,6%) af te leggen bij een marginaal gestegen beladingsgraad (+0,1 procentpunt). Daarentegen verkocht KLM Cargo 3,5% minder tonkilometers en viel de beladingsgraad met 64,1% bijna twee procentpunt terug.

Zonder de afname van de beschikbare vrachtruimte (-0,6%) bij KLM, door de uitfasering van de B747-400 Combi’s, zou de beladingsgraad nog verder onder druk zijn komen te staan.

Meevaller

Over de maand augustus zag KLM Cargo het vrachtvervoer intussen met bijna 6% afnemen, blijkt uit de statistieken. De loadfactor verloor 3,5%, terwijl de vrachtcapaciteit een krimp van -0,5% liet zien. Dat laatste kan in de context van het dalend aanbod de enige meevaller worden genoemd voor de Nederlandse vrachtactiviteiten van de luchtvaartgroep.