Onder meer verdwijnt topman Sergey Lazarev bij AirBridgeCargo (ABC), het grootste dochterbedrijf  binnen de groep. Of ook het mes wordt gezet in de omvang van de vrachtvloot van ABC, waaronder achttien B747F400’s en 8F’s, is nog onduidelijk. Daarnaast heeft de vrachtdochter met de Amerikaanse Boeing-fabrieken nog orders uitstaan voor bijna dertig B777F’s en vijf B747-8F’s. Het gaat bij het laatste kwintet aan vrachtvliegtuigen om definitieve bestellingen.

De vraag is of een deel van die orders zal sneuvelen nu de vooruitzichten minder rooskleurig zijn. De Volga-Dnepr Groep, bestaande uit AirBridgeCargo (ABC), charteraar Volga-Dnepr en Atran, zag het vrachtvervoer in tonkilometers met 6% afnemen over de eerste zes maanden van dit jaar vergeleken met vorig jaar.

Die vervoersprestatie lag 20% onder de groeidoelstellingen van de groep voor de eerste helft van dit jaar. Uit cijfers van brancheorganisatie IATA in Duitsland blijkt verder dat ABC over de maand juni meer dan 25% minder export uit de grootste Europese luchtvrachtmarkt heeft vervoerd vergeleken met dezelfde maand in 2018.

Zwakke markt

Volga-Dnepr schrijft de slechte resultaten toe aan ‘de zwakke luchtvrachtmarkt, overcapaciteit en operationele hindernissen’. Die hebben er naast het volumeverlies voor gezorgd dat de luchtvrachtgroep het afgelopen halfjaar ‘niet winstgevend heeft kunnen afsluiten’, heet het in een kort persbericht. Daarom zet de groep de komende tijd in op ‘kostenreducties, de ontwikkeling van speciale vrachtdiensten en verbetering van de kwaliteit’. Concreet worden die maatregelen niet nader toegelicht.

Alleen laat de groepsdirectie weten dat topman Sergey Lazarev van ABC plaatsmaakt voor Nikolay Glushnev, terwijl de Nederlandse vice president sales & marketing, Robert van de Weg, ook zijn biezen kan pakken. Opvallend daarbij is dat Van de Weg (ex-KLM, Atlas Air en Cargolux) eerst in april van het vorig jaar een comeback maakte in de top van de Volga-Dnepr Group. Hij had eerder in 2017 gekozen voor een nieuwe rol als onafhankelijk luchtvrachtconsultant.

Er is nog geen opvolger voor de Nederlander aangesteld, terwijl de nieuwe topman van ABC, die veertien jaar ervaring heeft in verschillende posities bij de vrachtvervoerder, als eerste opdracht heeft meegekregen van de holding om ‘het vertrouwen bij de klanten in de vrachtmaatschappij te herstellen’.

Ook bij het door de Volga-Dnepr Holding gecontroleerde Britse Cargologic is intussen ingrepen. Daar moest eerder deze maand topman David Kerr het veld ruimen. Operationeel directeur Frank de Jong, ex-Martinair en KLM, neemt nu bij Cargologicair zijn taken waar.

Luik Airport

V-DG telt in totaal 41 vliegtuigen, waaronder twaalf AN124’s met een maximale laadcapaciteit van 150 ton. Volgens het Duitse blad Cargoforwarder staat een kwart van die AN124-vloot al sinds een jaar werkeloos aan de grond.

Daarnaast wil de groep Luik Airport uitbouwen tot de centrale vrachthub in Europa voor ABC. Marktkenners vragen zich of dat plan nog realistisch is, gezien het tegenvallende vrachtaanbod.