Het gaat daarbij om een totaal van 21 vrachtvluchten (B777F’s), die vanaf 15 september worden uitgevoerd. Opdrachtgever zou daarbij de Chinese vrachtmakelaar Worldtech zijn. Dat vrachtbedrijf heeft zich gespecialiseerd in de logistieke dienstverlening voor de Chinese e-commercesector. Worldtech beschikt in Nederland over een vestiging in Nieuw-Vennep bij Schiphol en werkt samen met DHL Parcel, aldus de insiders.

Voorlopig zou een contingent van vijf vrachtvluchten definitief aan Maastricht Airport zijn toegewezen voor dit najaar. Een verdere verdeelsleutel tussen de twee luchthavens voor de overige vluchten zou gedurende het winterseizoen door Qatar Airways Cargo worden bepaald. Een criterium daarbij is welke luchthaven de beste afhandelingskwaliteit kan leveren.

Schiphol

Maastricht Airport is na de sterke afname van het aantal vrachtvluchten op Schiphol dit jaar geheel verantwoordelijk voor de bescheiden groei van de luchtvrachtsector in Nederland. Onder meer verhuisde Emirates Skycargo dit jaar zijn vrachtvluchten van Schiphol naar MAA. Vorig jaar liet de vrachtoverslag van de Limburgse luchthaven al een groei van 25% zien naar een totaal van 110.000 ton. Voor dit jaar mikt de luchthaven op een vrachtvolume van 145.000 ton.

Inclusief een deel getruckte vracht zou dat tonnage zelfs kunnen uitkomen op 155.000 ton. Die groei zou nog groter kunnen uitvallen als MAA kon beschikken over de volledige lengte (2750 meter) van de landingsbaan. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) onderzoekt in het kader van de nieuwe luchtvaartnota 2020 – 2050, die dit najaar verschijnt, of zij MAA een meer centrale rol als nationale vrachtluchthaven gaat geven, nu Schiphol met een nijpend tekort aan vrachtslots kampt.