Bron foto: Aerolin BV

Doelstelling van Van Loon, directeur van Dutch Design Month, is om de rond zeventienduizend vrachtvluchten op Schiphol te verplaatsen naar een toekomstige luchthaven op de Maasvlakte. ‘Dan kunnen vervolgens de passagiersvluchten die nu nog op Rotterdam Airport worden afgewikkeld naar Schiphol verhuizen en de regionale luchthaven worden gesloten’, zegt het tegen het AD.

Eerder onderzoek

In 1995 hebben het Nederlands Economisch Instituut en ingenieursbureau Haskoning in opdracht van het Havenbedrijf Rotterdam al een onderzoek uitgevoerd naar de haalbaarheid van een vrachtvliegveld in het havengebied. ‘Dat is helaas in een bureaulade beland. Ik denk dat de tijd er toen niet rijp voor was’, stelt Van Loon.

Destijds werd het plan echter afgeschoten omdat de vrachtluchthaven niets zou toevoegen aan de zeehaven en ‘alleen maar meer verkeer op de toch al volle wegen zou veroorzaken’, aldus de toenmalige Rotterdamse havenwethouder René Smit. Ook de luchtvrachtsector op Schiphol zag weinig in de plannen en een exploitatie van het cargo-vliegveld op basis van het toen geschatte jaarlijkse aantal van 27.000 vrachtvluchten zou nauwelijks rendabel zijn.

35.000 euro

Volgens Van Loon, die zijn idee voor een vrachtvliegveld al eerder in een ingezonden stuk in het dagblad Trouw opperde, wil de Hogeschool Inholland graag de mogelijkheden voor een Rotterdamse vrachtluchthaven nog een keer wetenschappelijk onderzoeken. Dat kost rond de 35.000 euro. ‘Daarom zoek ik nu naar sponsors.’’