Over het afgelopen halfjaar zag het Frans-Nederlands vrachtbedrijf de omzet dalen met 2,7% naar 1,08 miljard euro, bij een marginale groei van het volume met 0,7% naar 549.000 ton. Vooral de gemiddelde opbrengst per beschikbare tonkilometer daalde met 3,6% naar 13 eurocent sterk. Overcapaciteit en een dalend aanbod op de markten in het Verre Oosten en Noord-Amerika noemt AF-KLM als de belangrijkste achterliggende oorzaken van de dalende marges in het vrachtvervoer.

Afbouw

Wat de luchtvaartmaatschappij precies met het ‘rationaliseren’ van de capaciteit bedoelt, blijft voorlopig onduidelijk. Vorige maand sloot vrachtbaas Marcel de Nooijer van Air France-KLM in een gesprek met deze krant een verdere afbouw van de eigen vrachtvloot (vier B747-400F en twee B777F’s) uit. Volgens de topman was die vloot de afgelopen jaren al voldoende gereduceerd. Wel is KLM bezig om de B747-400 combi’s, waarvan de helft van het vliegtuig bestaat uit vrachtruimte, gefaseerd tot eind 2020 uit de vloot te nemen. Dat proces kan eventueel worden versneld met het oog op de tegenvallende vrachtinkomsten.

Verder zoekt het vrachtbedrijf naar mogelijkheden om de capaciteit aan boord van de intercontinentale passagiersvliegtuigen beter te benutten voor het vrachtvervoer. Dat moet gebeuren met meer focus op digitalisering, verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening en een vereenvoudiging van het verkoop- en vrachtproces. Dat moet een hogere beladingsgraad van de belly-ruimte opleveren, stelt AF KLM.