Vorige week was er op Schiphol een storing bij Aircraft Fuel Supply (AFS), het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de brandstofvoorziening op de luchthaven. Daardoor kon gedurende enkele uren geen enkel vliegtuig worden bijgetankt. Passagiers ondervonden uiteraard veel hinder hiervan, maar ook de vrachtsector deelde in de malaise.

Noodoplossingen

‘Alle toestellen (freight en passagiers) ondervonden last van de storing in het tanksysteem’, aldus Maarten van As van ACN. Een deel van de lading moest zelfs weer uit vliegtuigen worden gehaald vanwege de temperaturen, die vorige week recordhoogten bereikten in Nederland. ‘Ook vracht die in de belly van passagierstoestellen mee zou gaan, is blijven staan.’

De branche heeft volgens Van As haar best gedaan om noodoplossingen te vinden door bijvoorbeeld op vliegvelden in de buurt te tanken. Desondanks is er fikse schade voor maatschappijen, vrachtafhandelaars en hun klanten. ‘En de sector heeft het al moeilijk genoeg door het tekort aan slots op Schiphol.’

Niet acceptabel

Een dergelijke storing is voor ACN dan ook niet acceptabel. Ook de directie van de luchthaven heeft dit al aangegeven. Momenteel wordt uitgezocht wat de precieze oorzaak van de storing is geweest.

Bij de komende ACN-sectorraadvergaderingen komt het voorval zeker aan bod, zegt Van As. In hoeverre vrachtmaatschappijen en andere gedupeerden claims gaan indienen, is nog onbekend.

Onderzoek

TNO gaat onderzoek doen naar de grote brandstofstoring. De onderzoekers moeten proberen te achterhalen wat er precies is misgegaan. ‘Als de oorzaak is vastgesteld, kunnen we ook kijken hoe we dit hadden kunnen voorkomen’, zegt directeur Inge Stegmann van Aircraft Fuel Supply tegen het ANP.

AFS en Schiphol hebben het kennisinstituut de opdracht voor het onderzoek gegeven. Stegmann: ‘We gaan afwachten wat het onderzoek naar boven gaat brengen. Er zal ongetwijfeld enige tijd mee gemoeid zijn. Het is niet van vandaag op morgen klaar. Maar ik zou verwachten dat het wel vóór het einde van het jaar is afgerond.’

Technische storing

Volgens AFS ontstond er op woensdag 24 juli aan het begin van de middag een ‘technische storing in de elektrische voeding’ van de kerosine-installaties. De oorzaak van die storing is niet bekend, het gevolg wel: uit voorzorg schakelde het hele systeem zichzelf uit. ‘Een safety modus trad in werking’, noemt Stegmann het.

Het systeem raakte op meerdere plekken beschadigd door de noodstop. ‘We zijn eerst gaan vaststellen hoe groot de schade was. Daarvoor hebben we het hele systeem door moeten meten. Daarna moet je inventariseren wat er kapot is en wat vervangen moet worden.’ Dat kost tijd, net als de reparatie die daarop volgt. ‘We hebben een helikopter van de Koninklijke Marechaussee speciale onderdelen uit het zuiden van het land laten ophalen’, geeft Stegmann als voorbeeld.

Toen de reparatie klaar was, moest het systeem ook nog worden gecontroleerd, om zeker te weten dat de problemen echt waren verholpen. ‘Daarna moest het op druk worden gebracht. Dat moet voorzichtig gebeuren.’ Pas in de loop van woensdagavond was de storing voorbij.

Lees ook: Vliegtuigen aan de grond door storing brandstoftoevoer Schiphol