Dat stellen vrachtanalisten van het Amerikaanse FreightWaves. Zij wijzen erop dat de belly-carriers in de eerste fase van een recessie nauwelijks kunnen anticiperen op de dalende vraag, aangezien de passagiersvliegtuigen op vaste bestemmingen worden ingezet en niet zomaar van bestemming kunnen veranderen als het vrachtaanbod minder wordt.

Het vakblad wijst er daarbij op dat belly-carriers als Delta het vrachtvervoer de afgelopen maanden zagen dalen met meer dan 10%, terwijl freighter-operators als FedEx en UPS maar met een miniem volumeverlies werden geconfronteerd.

Cargolux

Dat voordeel hebben vrachtmaatschappijen wel en zij kunnen zo nog bestemmingen aanvliegen die een betere vraag of hogere tarieven kennen. Zo is de Luxemburgse vrachtmaatschappij Cargolux druk bezig om nieuwe bestemmingen toe te voegen aan het vliegrooster, zoals recent de Indonesische hoofdstad Jakarta.

Volgens FreightWaves willen expediteurs ook graag dat de vrachtmaatschappijen hun freighters zo lang mogelijk in de lucht houden en steunen zij de vervoerders financieel door via ruimteafspraken een deel van de vrachtruimte af te nemen. Daarnaast zijn ze genegen meer chartervluchten af te nemen op alternatieve bestemmingen.