Teleurgesteld?

Eerder boos. De vrachtsector zou nu op de barricade moeten gaan staan en dit niet mogen pikken. Waarom laten wij ons naar de slachtbank leiden? Ziet de minister ook niet wat er gebeurt op Schiphol? Het aantal vrachtvluchten is de eerste maanden van dit jaar met 17% afgenomen.  Die vluchten komen nooit meer terug.

U was ooit voorzitter van de Nederlandse luchtvrachtkoepel ACN, directeur van Road Air, destijds de grootste luchtvrachtexpediteur van Nederland. En bestuurder bij KLM Cargo, UPS en TMI, dat door Rhenus Logistics werd overgenomen. U hebt de groei van Schiphol tot Europese vrachthub helpen realiseren.
Dit moet pijn doen?

Vooral dat je als pensionado nu aan de zijlijn moet toekijken. Dat frustreert. Je staat nu buiten de wedstrijd. Onze generatie heeft veertig jaar de wereld afgestroopt om lading naar Schiphol te halen. Die luchtvaartmaatschappijen, die nu de deur worden gewezen, zijn niet automatisch naar Nederland gekomen, wat veel politici in Den Haag misschien denken. Je ziet die vrachtstromen op Schiphol nu als zand tussen de vingers wegglijden. En wat eenmaal weg is, krijg je niet meer terug.

Is er nog een sprankje hoop?

De politiek vergeet dat de luchtvrachtmarkt in ras tempo digitaliseert. Virtuele expediteurs en boekingsplatforms schieten als paddenstoelen uit de grond en zorgen er steeds meer voor dat het straks niet meer uitmaakt waar een vrachtvliegtuig landt of opstijgt. Dat verzwakt de positie van Schiphol verder. Het is een beetje mijn stokpaardje, maar als partijen als Uber en Amazon zich op de vrachtmarkt storten zullen ook de expediteurs, die nu nog het grote geld verdienen met luchtvracht, het ook moeilijk krijgen. De tussenpersoon verdwijnt straks tussen de verlader en de airline. Dat betekent dat de luchtvaartmaatschappij niet langer afhankelijk is van de expediteurs, maar steeds meer rechtstreeks de markt kan benaderen. Als je dan ook voor -en natransport goed hebt geregeld, ben je klaar. Je krijgt dan een heel nieuw businessmodel dat nauwelijks meer afhankelijk is van mainports of expediteurs. Je ziet nu al dat vrachtcarriers uitwijken naar regionale luchthavens als Luik. Het is ook niet voor niets dat Alibaba daar zijn nieuwe Europese hub bouwt. Los van deze trend krijgen we dit jaar steeds meer te maken met overcapaciteit en een zwakke vraag naar vrachtcapaciteit.

Welke gevolgen heeft dat voor Schiphol?

Ik denk dat het met het huidige beleid de afbouw aan vrachtvluchten op Schiphol zich verder doorzet. Een partij die zich daarover dood lacht is in mijn ogen KLM, want die krijgen zo de belly-ruimte op de passagiersvluchten wel vol en behoeven niet meer met de maindeck-capaciteit te concurreren van de buitenlandse carriers. Goed voor de KLM, maar slecht voor de marktplaats Schiphol. Het feit dat de minister niets wil doen met een quota voor vrachtvluchten op Schiphol is ook tekenend voor dat de sector weinig tot niets kan verwachten uit Den Haag. Het lijkt erop dat de minister blij is dat het schijnbaar niet mag van Brussel. ‘Dan hoef ik tenminste niets te doen’, lijkt ze te zeggen. Ik vraag mij overigens af of dat verhaal juridisch wel klopt gezien eerdere uitlatingen van de Europese Commissie. Dan heb je ook nog de plannen van het ministerie van Financiën voor een aparte taks op vrachtvluchten op Schiphol. Wat doet Van Nieuwenhuizen? Ze gaat de economische waarde van de luchtvrachtsector nog een keer onderzoeken. Ongelooflijk. Ik kan het voor de minister binnen een half uurtje uitrekenen, maar het ministerie trekt daar een half jaar voor uit. De naam en faam van Schiphol op vrachtgebied wordt zo om zeep geholpen. Dat is sneu.

Het lijkt in uw ogen eerder een ontmoedigingsbeleid?

Deze minister heeft de luchtvrachtsector niet veel te bieden. Als het kalf verdronken is dempt men de put, luidt een mooi Nederlands spreekwoord, maar ik vrees dat het kalf niet meer te reanimeren is met dit laks beleid.

Wat moet er gebeuren?

(Zucht) Het is hoog tijd voor wat radicaler denken en handelen door bijvoorbeeld een kort geding aan te spannen tegen het ministerie van Infrastructuur met als centrale aanklacht dat door het gedraal en wanbeleid van de overheid er ernstige economische schade wordt en is aangericht aan de Nederlandse luchtvrachtindustrie. Ook al win je zo’n proces niet, je staat dan wel in de schijnwerpers en dan wordt hopelijk de politiek in Den Haag eindelijk eens wakker. Ik roep de luchtvrachtbedrijven dan ook op om te gaan knokken en tegen Van Nieuwenhuizen te zeggen: ‘dit accepteren wij niet’. Je laat je toch niet bestelen als vrachtsector.

Paul Parramore: