Een deel van de romp zou volgens berichten zijn beschadigd door granaten en daarna zijn uitgebrand. Het vrachtvliegtuig is inmiddels blijkens de internationale schaderegisters als ‘total loss’ afgeschreven. Daarmee is het beperkte aantal AN124F’s in de wereld, de reuzen onder de vrachtvliegtuigen, weer verder geslonken.

Libië was het enige land dat buiten Rusland (Volga-Dnepr) en Oekraïne (Antonov Airlines) beschikte over de AN124, dat een laadcapaciteit heeft van 150 ton. Na de val van het Libische regime van kolonel Gaddafi stond het grote vrachtvliegtuig grotendeels werkloos aan de grond op de nationale luchthaven van Libië.

25 jaar oud

Het vrachtvliegtuig was ruim 25 jaar oud en kwam in 2001 in bezit van het Libyan Air Cargo. Daarvoor was het vijf jaar eigendom van het Russische Trans-Charter Airlines en vloog hoofdzakelijk voor Titan Cargo.

Volgens diverse rapporten zijn er nog zo’n twintig AN124F’s in de wereld, maar een deel is niet meer luchtwaardig. Plannen om een nieuwe versie van het vrachtvliegtuig, dat hoofdzakelijk wordt ingezet voor militaire transporten en het vervoer van grote turbines, te bouwen zijn tot nu toe mislukt.

Bron foto: Twitter Babak Taghvaee