Het blussysteem faalde’een klein aantal keer’, schrijft Boeing in een waarschuwing aan luchtvaartmaatschappijen. Langdurige hoge temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de hendel die het blussysteem activeert, vast komt te zitten. De hendel zorgt er ook voor dat de brandstoftoevoer wordt stopgezet om het vuur niet verder te laten verspreiden.

Piloten bezorgd

Hoewel Boeing zegt dat het om een klein probleem gaat, hebben meerdere piloten hun zorgen geuit in het Britse dagblad. ‘Als een motor vlam vat op een trans-Atlantische vlucht en het blussysteem werkt niet, dan moet de piloot minimaal drie uur doorvliegen met een brandende vleugel.’

De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA heeft geoordeeld dat het vliegtuig niet aan de grond moet blijven, maar dat luchtvaartmaatschappijen het systeem iedere maand moeten controleren.

737 Max

Sinds enige tijd worstelt de vliegtuigbouwer al met een ander technisch probleem. In een tijdsbestek van vijf maanden crashten twee toestellen van het type Boeing 737 Max. Onderzoeken wijzen in de richting van een softwarefout. Alle toestellen van dit type staan sindsdien wereldwijd aan de grond.