Een opmerkelijke prestatie omdat het vrachtbedrijf officieel niet eens een kantoor heeft op Schiphol. Avialink behoorde in 2017 als mysterieuze nieuwkomer al tot de grote winnaars op Schiphol door vanuit het niets op de 68e plek binnen te komen. Volgens de inschrijving in de Kamer van Koophandel is het bedrijf eind 2016 opgericht door de uit het Russische Kazan afkomstige bestuurder Khaydar Khasanzyanor.

Het bedrijf stoomt door de enorme volumewinst van meer dan 3.000 ton in de nieuwe IATA-lijst op naar een 26-ste plek. Dat is een indrukwekkende prestatie. Vaak zijn nieuwkomers op de Schiphol-lijst eendagsvliegen. Zo is het Chinese VOC Logistics, in 2017 nog goed voor een 52-ste plek in de top 100, een jaar later al verdwenen.

Het vrachtbedrijf, dat kantoor hield in Hoofddorp, blijkt medio vorig jaar failliet te zijn gegaan. Het heeft amper drie jaar bestaan. Overigens is zusterbedrijf VOC Express vanuit het nabijgelegen Oude Meer nog wel actief in Nederland. De twee bedrijven, die eind 2015 werden opgericht, hebben met de uit Shanghai afkomstige Lu Jian dezelfde oprichter-directeur, blijkt uit gegevens van de Kamer van Koophandel.

Hekkensluiter

Het eveneens Chinese Apex Global lijkt die opstartproblemen niet te hebben. De Chinese wholesaler wist zich bovenin de top 100 te handhaven op een verdienstelijke elfde plek door een groei in volume van bijna 3.000 ton ofwel 24%. Dat leverde een totaal op van 15.500 ton. Daarmee is het vrachtbedrijf qua gewicht Geodis (15.970 ton), de hekkensluiter in de top 10, dicht genaderd.

Opvallend daarbij is het verschil in IATA-omzet tussen deze twee bedrijven die wel een vergelijkbaar exportvolume hebben. Apex betaalde voor zijn tonnage bijna 14 miljoen euro aan luchtvrachtpenningen, terwijl de klanten bij Geodis 22,8 miljoen euro aan omzet deponeerden. Een partij als het Nederlandse Fast Forward, dat qua volume Apex net voor moest laten gaan, was nog steeds goed voor een omzet van ruim 20 miljoen euro.

Alleen de perishable-experts IDA Cargo (groente) en Aviair (zalm) komen in omzet in de buurt van prijsvechter Apex, dat volgens marktkenners op Schiphol hoofdzakelijk leeft van het aanbod uit de e-commerce markt richting China. Volgens dezelfde waarnemers verklaart de opkomst van partijen als Apex op de Nederlandse IATA-lijst ook deels het verlies aan volume bij een aantal grote partijen in de top.

‘Zij verliezen dat aanbod aan spelers als Apex die het meestal tegen bijzonder lage tarieven met Chinese vrachtcarriers meesturen naar het Verre Oosten. Dat is aan de onderkant van de markt wel een trend aan het worden op Schiphol die de gevestigde orde een beetje parten speelt’, aldus een luchtvrachtexpert.

Opmars Avialink

Avialink zou zijn opmars in de markt intussen vooral te danken hebben aan een aantal chartervluchten, stellen de vrachtexperts op Schiphol. Daarbij hanteert het vrachtbedrijf blijkens de gegevens van IATA-CASS een gemiddelde kiloprijs van 84 cent. Daarmee steekt het bedrijf Apex Global naar de kroon als prijsvechter in de Nederlandse luchtvrachtmarkt. De Chinezen rekenen gemiddeld 89 eurocent per kilo. Ter vergelijking: marktleider K+N kent een doorsnee vrachttarief van 1,30 euro per kilo.

Algemeen directeur Khaydar Khasanzyanor van Avialink wil over de telefoon het succes van zijn bedrijf op de IATA-lijst niet nader toelichten. Hij beperkt zich tot het commentaar dat de prestatie niet ‘opzienbarend’ is.

In de categorie van bedrijven met een forse volumewinst (dit keer is daarbij alleen gekozen voor vrachtbedrijven met meer dan 1000 ton aan IATA-export per jaar) valt ook de forse groei bij het Amerikaanse Penske Logistics (51%) en het Franse Geodis (47%) op. Ook in de IATA-lijst van 2017 was Penske met een groei van 83,5% een van de toppers. Dat leverde het bedrijf destijds plek 19 op. De logistiek dienstverlener pakt nu nog eens vier posities en klimt naar plek 15.

Geodis

Geodis verloor in de vorige IATA-editie nog ruim 13% volume, maar komt nu sterk terug met een volumewinst van meer dan 5.000 ton. Het Nederlandse Fast Forward Freight (nummer 12) levert met een exportvolume van 45% ook een stevige verkoopprestatie op de IATA-lijst. Ook in 2017, toen goed voor een achttiende plek, lag de groei van de expediteur boven de 40%. Nog zo’n jaar en Fast Forward nestelt zich in de top 10 op Schiphol.

De groep aan nieuwkomers op de lijst (die niet eerder een notering hadden in de top 100) beperkt zich tot een drietal. Het gaat daarbij om de bedrijven Barbee, W.I.T. en VN Global. Zij kregen een notering in de achterhoede van de IATA top 100 op respectievelijk de plaatsen 84, 88 en 94.