De B777 past met de mindere capaciteit van 100 ton beter bij het pakketvervoer dan de grotere vrachtjumbo. Daardoor is het grote vrachtvliegtuig geschikt om naast de gebruikelijke intercontinentale routes ook een rol te spelen in het opschalen van de capaciteit op de vliegdiensten binnen Europa.

Door de krapte aan slots op de grote luchthavens zoals Schiphol en de groeiende pakketvolumes wil DHL de B777F ook binnen Europa meer inzetten. Daarnaast is de brandstofconsumptie van de B777 rond de 20% lager dan die van de oude generatie B747-400F’s. Opschaling en lagere brandstofkosten betekenen dan ook lagere transportkosten per vervoerd pakket.

Leipzig

De nieuwe B777 zal in de eerste plaats vluchten uitvoeren tussen de grote intercontinentale hubs van DHL in het Amerikaanse Cincinnati, het Duitse Leipzig en Hongkong, stelt de pakketvervoerder. De vluchten met de B777 worden niet uitgevoerd door DHL zelf, maar door het Amerikaanse Southern Air. Nog drie B777 zullen er dit jaar door Boeing bij DHL Express worden afgeleverd. De B747-400F’s, die DHL Express huurt van Atlas en Kalitta Air, zullen dan geleidelijk uit de expresvloot van de Duitse pakketvervoerder verdwijnen, heet het verder.

DHL Express heeft voor het mondiaal pakketnetwerk meer dan 260 vliegtuigen in gebruik bij zeventien luchtvaartmaatschappijen op meer dan zeshonderd dagelijkse vluchten in 220 landen. Het is daarmee met UPS en FedEx een van de grootste vrachtvervoerders in de wereld.