Volgens de maatschappij uit de VS zorgt de komst van de Belgische vrachtvervoerder voor verwarring in de markt. Het Amerikaanse ministerie heeft deze maand ACE Belgium Freighters toestemming gegeven om vanaf de luchthaven van Luik chartervluchten uit te voeren op de bestemmingen Dallas, New York, Atlanta en Chicago in de VS. Het zou daarbij gaan om vier vluchten in de week.

Belgische nieuwkomer

Volgens Alaskan Central Express zorgt de komst van de gelijknamige Belgische nieuwkomer voor verwarring in de Amerikaanse luchtvrachtmarkt. Alaskan voert al sinds 1994 vrachtvluchten uit onder de initialen ACE en is onder die merknaam goed bekend in de Amerikaanse luchtvrachtmarkt, stelt de airline in de klacht.

ACE Belgium Freighters, dat recent een luchtvaartvergunning (AOC) kreeg van de Belgische luchtvaartautoriteiten, vraagt het Amerikaanse ministerie de klachten als ongegrond van de hand te wijzen. Volgens de directie kan er geen sprake zijn van verwarring in de markt over de merknaam en beschikken de twee maatschappijen over verschillende vrachtvliegtuigen. Zo voert de Amerikaanse maatschappij de vrachtvluchten uit met twee kleine Beechcraft-vliegtuigen, terwijl ACE Belgium Freighters een B747-400F bezit. Deze vrachtjumbo beschikt over een capaciteit die veertig keer groter is dan die van een Beechcraft, aldus ACE Belgium in het weerwoord aan het Amerikaanse ministerie. Het is nog onduidelijk wanneer het departement een beslissing neemt over de klacht.

CAL Cargo

De enige vrachtjumbo van ACE Belgium is afkomstig van het zusterbedrijf, het Israëlische CAL Cargo Airlines, dat zijn Europese basis heeft op Luik Airport. Zowel CAL als ACE zijn eigendom van de Israëlische zakenman Offer Gilboa. Behalve op de VS wil ACE met de Belgische AOC tussen Luik en Afrika gaan vliegen. Daarvoor zou er nog een tweede B747-400F worden aangeschaft.