Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die de luchtvaartmaatschappij vrijdagochtend publiceerde. In totaal werd 270 miljoen ton vervoerd. Dat was evenveel als dezelfde periode vorig jaar. De benuttingsgraad nam wel iets af, naar 59,1%.

Spanningen

Reden van de tegenvallende resultaten zoekt het management in een afvlakkende economische groei, politieke onzekerheid en handelsspanningen. Daardoor is er druk ontstaan op de tarieven.

Ook de andere afdelingen van AF-KLM hadden het moeilijk. De groep als geheel boekte een operationeel verlies van 303 miljoen euro. Weliswaar werd flink gesneden in de kosten, maar tegenvallende opbrengsten, gestegen brandstofkosten en valutaire tegenwind duwden maatschappij in het rood.

Uitdagend

‘Zoals verwacht was het eerste kwartaal uitdagend voor de Europese luchtvaartindustrie, inclusief Air France-KLM. Substantiële capaciteitsgroei leidde tot druk op de opbrengsten’, aldus topman Ben Smith in een toelichting.

Een jaar eerder leed Air France-KLM een operationeel verlies van 118 miljoen euro. Destijds zadelden stakingen bij personeel van Air France het concern op met een extra kostenpost van 75 miljoen euro. De omzet steeg in het eerste kwartaal met 2% tot bijna 6 miljard euro, geholpen door capaciteitsgroei. De omzet per gevlogen kilometer per stoeltje daalde wel.

Air France

Bij Air France was sprake van een operationeel verlies van 256 miljoen euro, terwijl voor KLM een tekort van 56 miljoen euro resteerde. Prijsvechter Transavia sloot het kwartaal af met een tekort van 71 miljoen euro, ondanks een stevige groei.

Smith wist kort na zijn aanstelling vorig jaar de plooien met het personeel van Air France glad te strijken. Daarvoor trok hij wel de portemonnee. De personeelskosten in het voorbije kwartaal stegen op jaarbasis met 6,4%. Het bedrijf maakte ook extra kosten om de capaciteitsgroei het hoofd te bieden. Al met al ging het om 1050 extra medewerkers, onder wie 450 piloten.

Brandstof

De brandstofrekening steeg in vergelijking met een jaar eerder met 140 miljoen euro tot 1,2 miljard euro. Eerder dacht Air France-KLM dit jaar 600 miljoen euro meer kwijt te zijn aan kerosine. Dat is nu 650 miljoen euro.

Volgens financieel directeur Frédéric Gagey moeten de resultaten van het bedrijf worden afgezet tegen de prestaties van sectorgenoten als Lufthansa, IAG en easyJet. Dat toont volgens hem aan dat Air France-KLM in staat is om te kunnen concurreren. Het concern handhaafde zijn verwachtingen voor het hele jaar. Verder gaat het bedrijf zijn aandeelhouders in november bijpraten over de te volgen strategie.

Lufthansa

De verwijzing naar Lufthansa is begrijpelijk. De Duitsers maakten eerder deze week hun kwartaalcijfers bekend en daaruit kwam naar voren dat voor de vrachtdivisie de eerste drie maanden ook niet best waren. De winst van de cargodivisie bleek ruim gehalveerd.

Wereldwijde cijfers

De vlag lijkt er sowieso niet goed bij te hangen in de luchtvracht. Marktanalist WorldACD meldde deze week dat in het eerste kwartaal het volume daalde met 3,1%. Daarbij was de maand maart nog enigszins een positieve uitschieter, met een min van ‘slechts’ 2,4%.

Opbrengsten daalden in het eerste kwartaal met 5% in vergelijking met een jaar eerder. Het gaat dan om het bedrag in dollars. Vooral de ontwikkelingen in Oost-Azië zorgen voor de negatieve cijfers.

Lees ook: Winst ruim gehalveerd bij Lufthansa Cargo