Dat blijkt uit de kwartaalcijfers die de Duitse luchtvaartgroep dinsdag publiceerde. Daaruit kwam naar voren dat de ebit (winst voor rente en belastingen) afnam van 72 miljoen euro in het eerste kwartaal van vorig jaar naar 24 miljoen in de eerste drie maanden van dit jaar.

Omzet

Net als de winst, kon ook de opbrengst van de vrachtafdeling de weg naar boven niet vinden. Omzet daalde met 4% naar 660 miljoen euro. Hierbij waren vooral de tegenvallende opbrengsten op de routes tussen Azië en Noord- en Latijns-Amerika een bepalende factor.

Andere belangrijke ontwikkelingen voor de cargo-divisie in het eerste kwartaal waren een verdere uitbreiding van de samenwerking met Cathay Pacific en een vernieuwing van de vloot. Er zijn drie Boeing 777 Freighters toegevoegd, waarvan er eentje gaat vliegen onder de vlag van AeroLogic. Twee MD11 Freighters worden voor het einde van het jaar uit de vloot geschrapt.

Rode cijfers

De vrachtafdeling deed het nog altijd stukken beter dan de groep als geheel. Lufthansa dook namelijk in het rood in het eerste kwartaal. Onder de streep kwamen de Duitsers 336 miljoen euro te kort (ebit). Oorzaak van de tegenvallende cijfers zoekt de directie vooral in overcapaciteit, met name op de korte en middellange afstanden. Ook de stijgende kosten doen een duit het zakje. Zo was het bedrijf 202 miljoen euro extra kwijt aan brandstof,

‘We zijn echter overtuigd dat we al in het tweede kwartaal een herstel zien in onze opbrengsten’, aldus financieel directeur Ulrik Svensson. ‘Dit vertrouwen is gebaseerd op het aantal boekingen voor de komende maanden.’ Voor het gehele jaar verwacht Lufthansa een omzetgroei van ongeveer 3 a 7%.

Halverwege vorige maand kwamen al voorlopige cijfers naar buiten. Toen meldde Lufthansa al dat de resultaten niet goed zouden zijn.