Die stelt carriers in staat hun schema’s aan te passen, zonder daarmee hun historische rechten op slots te verliezen. Ook krijgen ze een kwart toegewezen van slots die bijvoorbeeld door slecht weer niet zijn gevlogen maar die nu opnieuw worden uitgegeven. De minister was daar tot nu toe huiverig voor, omdat ze bang was dat het plafond van een half miljoen vluchten per jaar van en naar Schiphol zou worden overschreden.

Intensieve lobby

De drie organisaties voeren al bijna twee jaar een intensieve lobby voor toepassing van een ‘lokaal richtsnoer’, die ‘hergebruik’ van eerder gemiste slots mogelijk maakt. Ze stellen dat vrachtvluchten cruciaal zijn voor de ondersteuning van exportkansen, het vestigingsklimaat, de werkgelegenheid en de netwerkkwaliteit van Nederland.

Vrachtvluchten zitten al sinds de zomer van 2017 in de verdrukking doordat de luchthaven het maximum van 500.000 vluchten bereikte. Daardoor weken sommige carriers uit en daalde de hoeveelheid afgehandelde vracht op Schiphol fors.

Waarde vrachtvluchten

Directeur Machiel van der Kuijl van Evofenedex vindt dat de goedgekeurde regeling laat zien dat de zorgen van de sector serieus worden genomen en dat de toegevoegde waarde van vrachtvluchten voor de Nederlandse economie wordt onderschreven.

ACN-directeur Maarten van As stelt dat ‘deze local rule niet dé oplossing is voor het tekort aan slots voor vrachtvliegtuigen op Schiphol. De vraag is nog steeds groter dan het aanbod. Maar de minister en Airport Coordination Netherlands geven hiermee wel een positief signaal af aan de luchtvrachtsector’, zegt hij.

TLN-directeur Jan Boeve toont zich het meest uitgesproken en spreekt van ‘heel goed nieuws voor de leden’. Dat zijn volgens hem niet alleen de wegvervoerders die de luchtvracht op Schiphol verder Europa in vervoeren, maar ook de Nederlandse expediteurs verenigd in Fenex.

Lees ook: Minister geeft definitief groen licht voor local rule