Met de beslissing van de minister komt er meer ruimte voor de vrachtsector op Schiphol. Deze heeft al geruime tijd te lijden onder een tekort aan slots. Sommige vliegmaatschappijen moesten noodgedwongen uitwijken naar luchthavens in de omgeving.

Zo besloot Emirates Sky Cargo om activiteiten te verplaatsen naar Maastricht Aachen Airport. Mede daardoor daalde het aantal vrachtvluchten op Schiphol met zo’n 20% in februari. Met de local rule moet een deel van deze problemen worden opgelost.

Vanaf winterseizoen

De nieuwe maatregel komt te laat voor het zomerseizoen 2019 en gaat daarom gelden vanaf het Iata winterseizoen 2019-2020. Omdat de voorbereidingen voor dit seizoen al eerder starten, gaat de local rule op 31 augustus van dit jaar in. Het loopt door tot en met het zomerseizoen 2021. Wel komt er na een jaar een evaluatie.

Het fiat van de bewindsvrouw komt niet onverwacht. Nieuwsblad Transport meldde eerder al dat de Nederlandse slotcoördinator samen met werkgroep Coordination Committee Netherlands de laatste hobbels heeft weggenomen voor de local rule. Daarmee leken de seinen al op groen te staan voor de maatregel.

Honderden extra vluchten

Door de komst van de local rule neemt het aantal beschikbare luchtvrachtslots toe, vermoedelijk met enkele honderden per jaar. Het brengt namelijk met zich mee dat een groter deel van de geannuleerde vluchten ten goede komt aan het aantal vrachtvluchten. De nieuwe maatregel van de minister houdt in dat 25% van de vluchten die niet doorgaan, naar de vrachtvluchtsector gaat.

Het gaat dan wel om het aantal vluchten dat overblijft nadat incidentele problemen zijn opgevangen, bijvoorbeeld vluchten die niet door konden gaan vanwege technische mankementen aan het toestel.

‘Wij zijn hier blij mee’, aldus Maarten van As van luchtvrachtorganisatie ACN. ‘Het is een mooi signaal van de minister, wat aantoont dat ze de luchtvrachtsector serieus neemt.’ Wel wijst hij op het feit dat hiermee de problemen nog niet zijn verholpen. ‘Het tekort op de luchthaven is stukken groter. Maar een mooi begin is het zeker’, volgens Van As.

Historische rechten

De local rule brengt ook een andere verandering met zich mee. Wanneer de bestemming van een vrachtvlucht verandert, wordt dit niet meer automatisch gezien als een vertraging. Dit betekent dat het makkelijker wordt om te voldoen aan de 80-20-regel en het dus ook makkelijker wordt om historische rechten te behouden.

Al ruim anderhalf jaar wordt gesproken over de local rule. Een eerdere versie van de maatregel werd in de zomer van het vorige jaar afgewezen. Een nieuw plan werd opgesteld en kreeg van de slotcoördinator het stempel ‘uitvoerbaar’ mee. Mede daardoor is er nu dus alsnog een akkoord vanuit Den Haag.

Lees ook: