Rond 100 miljoen euro wordt geïnvesteerd in het logistiek centrum dat straks werk biedt aan achthonderd medewerkers en vooral leunt op snelle luchtvrachtlogistiek.

Dat de regionale luchthaven wellicht pas in 2022 open gaat voor vakantievluchten is voor de Spanjaarden geen probleem. Zij zijn naar de Flevopolder gekomen voor de goedkope grond, voldoende arbeidskrachten en de centrale ligging van Lelystad in Noordwest Europa.

Schiphol

De landingsbanen waar Inditex meer belangstelling voor heeft, liggen overigens minder dan een uurtje rijden van het nieuwe Europese distributiecentrum en wel op Schiphol. Daarbij koopt het bedrijf handig restcapaciteit in op lijndiensten van passagiersmaatschappijen, maar schuwt het ook niet het charteren van vrachtvluchten bij vervoerders als AirbridgeCargo.

De buitenwacht kent Inditex alleen als het moederbedrijf van winkelketens als Zara, maar voor de luchtvrachtexperts is het bedrijf de laatste tijd uitgegroeid tot een van de grootste ladingaanbieders van de wereld en zeker binnen Europa. ‘Veel groter dan bijvoorbeeld Philips’, zegt een directeur van een vrachtbedrijf op Schiphol dat onlangs een tender heeft neergelegd bij de Spanjaarden voor Europees vervoer vanuit Schiphol.

H&M

Een deel van de goederen laat de concurrent van H&M uit lagelonenlanden door de lucht overvliegen naar Europa en ook weer deels via airlines distribueren naar overzeese filialen. Een tijdkritische distributie van kleine palletzendingen om voorraden zo beperkt mogelijk te houden, staat daarbij centraal.

Een deel van de logistiek wordt binnen de EU ook ingekocht bij wegvervoerders. Het gaat om honderden ritten per dag van de grote dc’s naar de regionale hubs. Daarom zijn de grote luchtvrachttruckers op Schiphol ook geïnteresseerd om een graantje mee te pikken van deze handel. Onduidelijk is nog of het bedrijf ook gebruik gaat maken van de binnenvaartterminal bij Lelystad om zeecontainers uit de havens van Antwerpen en Rotterdam aan te voeren.

Inditex zegt zelf doorlooptijden van winkelorder tot aflevering van 48 uur aan te houden voor de mondiale distributie. Dat kan alleen met luchtvracht worden gerealiseerd.

Strijkcentrale

Daarom zet Inditex bij het dc in Lelystad Airport behalve een productiehal en een volledig geautomatiseerd magazijn ook een complete strijkcentrale neer om de in dozen aangeleverde kledingstukken van Schiphol voor vertrek naar de winkels in Europa kreukvrij te kunnen afleveren. Voor het natransport binnen Europa wordt overigens 36 uur gerekend.

Inditex bezit in Spanje tien districentra, waarbij er slechts één op een regionale luchthaven (Zaragoza) is gevestigd. De meeste luchtvrachtzendingen worden door Inditex via Madrid Airport (Barajas) afgewikkeld en een vergelijkbaar concept wil de multinational (7.500 winkels in 94 landen) op Schiphol ontwikkelen.

De nabijheid van de mainport was dan ook een belangrijke reden om voor Lelystad te kiezen, aldus het bedrijf. Het nieuwe dc moet daarbij vooral de logistieke lijnen naar filialen in Noordwest-Europa korter maken. Vanuit Spanje was daar de rek wel uit en hinderde de afstand de verdere expansie.

Werving personeel

Het modeconcern wil dit najaar aan de slag in de Flevopolder. Daarbij wordt gerekend op vierhonderd medewerkers. Dat moeten er uiteindelijk, afhankelijk van marktontwikkelingen, achthonderd worden.

Inditex is al begin van dit jaar begonnen met de werving van een kernteam van tachtig specialisten op het gebied van logistiek, systeembeheer, ICT en warehousemanagement. Zij worden momenteel in Spanje opgeleid. Rond de zomer zal worden begonnen met het recruteren van de overige 320 loodsmedewerkers.

Geen vrachtvluchten op Lelystad
Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) moest er vorig jaar aan te pas komen om de speculaties rond vrachtvluchten op Lelystad Airport door de komst van Inditex op het bedrijvenpark van de luchthaven de kop in te drukken. De minister liet op vragen uit de Kamer weten uit te sluiten dat er ooit vrachtjumbo’s op de regionale luchthaven in de Flevopolder zullen landen in plaats van vakantiecharters en budgetairlines, maar een verbod opleggen aan vrachtvliegtuigen ging haar een beetje te ver, schrijft zij.
Volgens Van Nieuwenhuizen is de angst voor vrachtvluchten als Inditex het distributiecentrum in de loop van dit jaar gaat openen, onterecht. Zo is de nieuwe start- en landingsbaan op Lelystad Airport met 2.500 meter te kort voor volgeladen vrachtvliegtuigen. Ook is er op de luchthaven geen vrachtafhandelaar of loods om dit vrachtverkeer te verwerken. Zij wijst erop dat er ‘geen faciliteiten worden gebouwd’ die dit vrachtvervoer in de toekomst mogelijk maken. Ook komen er geen ‘laadfaciliteiten, geen vrachtopstelplaatsen, geen douane en geen loodsen’. ‘Er zullen daarom in de toekomst geen vrachtvluchten plaatsvinden vanaf vliegveld Lelystad.’
De opening van Lelystad Airport was al uitgesteld naar 2020, maar na nieuwe tegenvallers bij de geluidsmetingen wordt dat eerder 2022. De regionale luchthaven moet dan een deel van de vakantievluchten van Schiphol overnemen. Zo ontstaat meer ruimte op de nationale luchthaven om onder meer te groeien op vrachtgebied.