De vrachtvliegtuigen waren gehuurd door vrachtmaatschappij ASL Belgium, dat hoofdzakelijk expresvluchten uitvoerde voor koerier FedEx/TNT Express vanuit Luik Airport. De Belgische maatschappij is bezig met een reorganisatie van de vrachtvloot en daardoor worden de B747-400’s over enkele maanden geretourneerd aan het Groothertogdom.

De Belgische rederij CMB verkocht begin van dit jaar het meerderheidsbelang in ASL Belgium, het oude TNT Airways, aan investeerder Star Capital. Die heeft nu het mes gezet in de huurcontracten.

Aan de grond

Voorlopig zullen de vrachtjumbo’s nog geen extra capaciteit aan de vloot van Cargolux toevoegen. Dit omdat een aantal van de B747’s, waaronder ook voor het eerst de nieuwe B747-8F’s, voor grootonderhoud enkele maanden aan de grond moeten blijven. Het verlies aan capaciteit kan Cargolux dan opvangen met de drie B747-400F’s.

Wat er na het groot onderhoud gaat gebeuren, is nog onduidelijk. Wellicht dat de Luxemburgse maatschappij het trio onderbrengt bij het Chinese dochterbedrijf Henan Cargo.

Recordwinst

Cargolux presenteert over enkele weken ook zijn jaarverslag over het boekjaar 2018. De directie had eerder dit jaar al aangegeven dat er een recordwinst werd behaald vergeleken met 2017. Toen was er sprake van een winst van 122 miljoen dollar.