Waarom geen sabbatical?

Ik ken mijzelf. Daar ben ik niet het type voor. Gewoon te onrustig, zeg maar een workaholic. Ik kan niet stilzitten. Dan gaat het bij mij kriebelen. Nee, een lange vakantie is voor mij voldoende om weer even bij te tanken, om me heen te kijken en dan weer snel aan de bak. Zo zit ik in elkaar.

Waarom weg bij Jan de Rijk? Een grote logistieke speler in Nederland en de grootste luchtvrachttrucker van Europa?

Na negen jaar vond ik het een redelijk en goed moment om op te stappen en aan iets nieuws te beginnen. Jan de Rijk staat als een huis. Het is een prachtig bedrijf met veel groeikansen. Wij hebben vorig jaar weer een goed jaar gedraaid. Onze jaarcijfers over 2018 worden pas over enkele maanden gepubliceerd, maar ik kan wel al verklappen dat we qua winst en omzet een beter jaar hadden dan in 2017. Daar ben ik trots op. Ik zou ook niet vertrekken als ik geen mooi bedrijf met een goed team achterlaat. Je doet het als directeur nooit alleen en dat wordt weleens vergeten.

Waar kijkt u met trots op terug na bijna een decennium Jan de Rijk?

(Zucht) Dat we van Jan de Rijk na wat moeilijke jaren in het begin van de crisis rond 2010, weer een structureel winstgevend bedrijf hebben gemaakt via een solide strategie voor de toekomst. Zo hebben wij via acquisities in andere transportactiviteiten de verbreding ingezet. Daardoor zijn wij als wegvervoerder minder afhankelijk geworden van de luchtvrachtmarkt. Ik denk dat wij die verbreding na mijn vertrek ook doorzetten, hoewel de luchtvrachtmarkt vorig jaar mooie resultaten heeft laten zien.

Is dat onder meer toe te schrijven aan het verlies aan vrachtvluchten op Schiphol vorig jaar, waardoor meer moest worden getruckt?

Dat klopt, hoewel die ontwikkeling vooral in het eerste deel van 2018 zichtbaar was.

Er waren de afgelopen jaren speculaties in de markt dat de familie van Jan de Rijk een koper zocht voor het bedrijf. Nooit een management buy-out met financiële partners overwogen?

Nee. Ik heb strategisch altijd op één lijn gezeten met de familie. We hadden en hebben ook altijd een goede relatie gehad. Ook nu trekken wij bij het vinden van een goede opvolger samen op. Overigens zijn die verhalen rond een verkoop niet gefundeerd. De familie blijft nog voor een lange tijd eigenaar van Jan de Rijk.

Wie gaat u opvolgen?

Dat is nog niet duidelijk. Naar een geschikte opvolger gaat de familie de komende maanden op zoek. Wij hebben er gezamenlijk voor gekozen om al in een vrij vroeg stadium mijn vertrek bekend te maken. Dat geeft duidelijkheid binnen het bedrijf, maar ook naar de markt toe. Daarnaast blijf ik de komende maanden tot aan 1 juli gewoon algemeen directeur van Jan de Rijk en rapporteert iedereen aan mij. Gewoon business as usual. Er verandert dan ook voorlopig niets.

Al iets nieuws op het oog of wacht u aanbiedingen in de markt af? 

Ik ga me daar pas na 1 juli mee bezighouden. Ik heb natuurlijk een heel groot netwerk binnen de luchtvrachtsector, maar misschien wordt het wel iets geheel anders. Ik wil de tijd nemen om me te oriënteren. Ik zal dan ook zeker geen overhaast besluit nemen.

Terug naar uw oude werkgever Cargolux zou een optie kunnen zijn. Die hebben een voorliefde voor Nederlands logistiek talent, lijkt het.

(Lacht) Ik sluit niets uit, maar het is best een lange tijd geleden dat ik voor Cargolux heb gewerkt. Daarnaast zoek ik toch ook een baan die een beetje overeenkomt met de status die ik nu heb als algemeen directeur van Jan de Rijk. Mijn volgende stap moet toch minimaal hetzelfde of beter zijn.

Wegvervoer, expeditie of airline? Waar gaat de voorkeur naar uit? 

Moeilijk te zeggen. Ik houd alle opties voorlopig open. Ik beschik over een groot netwerk aan contacten bij de airlines. Daar ligt bij mij wel een stuk passie, maar ook iets innovatiefs of een bedrijf in een groeimarkt trekt mij. Ik laat het wel op mij afkomen.

Is een carrière in het buitenland een mogelijkheid? U leeft nu al deels vanuit een koffer. Of zegt de familie dan nee?

Dat met die koffer valt wel mee. Ik ben regelmatig thuis ondanks een drukke agenda als directeur van Jan de Rijk, lid van het bestuur van de mondiale luchtvrachtorganisatie Tiaca en de belangenbehartiger Coolchain. Dus de familie herkent mij nog steeds. Een stap richting het buitenland, als de baan tenminste interessant is, wil ik niet bij voorbaat uitsluiten. Mijn vrouw is Mexicaanse en mijn dochter is ook op een leeftijd dat een buitenlands verblijf tot de mogelijkheden behoort. Dat zeggend, wij wonen ook heel graag hier in Nederland.

Lees ook: Topman Sebastiaan Scholte van Jan de Rijk Logistics vertrekt