Daarmee lijkt de vrachtmaatschappij uit Abu Dhabi een hoge prijs te betalen voor de ongebreidelde expansie van de laatste jaren. Dat leidde vorig jaar al tot speculaties dat de grote buur uit Dubai, Emirates, de maatschappij zou overnemen en Etihad de vrachtactiviteiten sterk zou afbouwen.

Nieuwe vrachtvliegtuigen

Voorlopig blijft de directie bij de presentatie van de jaarcijfers over 2018 (totaal verlies 1,3 miljard dollar) vasthouden aan een flink intercontinentaal vrachtnetwerk. De maatschappij beschikt over zes B777F’s en heeft nog eens zes vrachtvliegtuigen van hetzelfde type bij Boeing in bestelling. Vorig jaar heeft Etihad Cargo wel de veel kleinere A333F’s uit kostenoverwegingen afgestoten aan DHL Express. Het ging daarbij om vijf freighters.

Volgens vrachtdirecteur Abdulla Mohamed Shadid van Etihad Cargo blijven de overige vrachtvliegtuigen van Etihad ‘centraal voor de strategie’ van de luchtvaartmaatschappij. ‘Onze freighers zorgen ervoor dat wij de vrachtstromen op onze passagiersvliegtuigen kunnen blijven maximaliseren’ , aldus de topman.