Het vrachtbedrijf van Lufthansa, dat in tegenstelling tot Air France KLM Cargo, nog wel over een onafhankelijk winst-en verliesrekening beschikt, zag het vrachtvervoer in tonkilometers stijgen met 1%, terwijl de gemiddelde opbrengst per tonkilometer vracht met 7% toenam. Deze stevige groei van het rendement was een direct gevolg van de sterk gestegen tarieven in de markt over 2018.

Vrachtverkoop

Lufthansa nam vorig jaar de vrachtverkoop van dochterbedrijf Brussels Airport over waardoor de vrachtcapaciteit met 5% toenam. Daardoor zakte de beladingsgraad van de Duitse luchtvrachtgroep van 69,1% naar 65,9%. Ongeveer de helft van het aangeboden vrachtvolume van Lufthansa wordt nu aan boord van passagiersvliegtuigen vervoerd.

Lufthansa Cargo telt naast een vrachtvloot aan MD11F’s en B777F’s ook de dochterondernemingen  Jettainer (containers), vrachtbroker Time:matters en expresvervoerder Aerologic. Dat laatste bedrijf vliegt hoofdzakelijk pakketten voor DHL Express.