Dat blijkt uit de jaarlijkse luchtvaartmonitor ‘Netwerkkwaliteit en Staatsgaranties’, die minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) in het kader van de nieuwe luchtvaartnota deze week naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Tussen 2014 en 2018 is het Nederlandse belang in de vrachtcapaciteit van de twee maatschappijen, door onder meer de afbouw van de vrachtvloot bij KLM-dochter Martinair en minder combi-vluchten, afgenomen van 51 naar 44%. Dat meldt onderzoeksbureau SEO in de netwerkmonitor.

Staatsgaranties

Daarin wordt gemeten of de staatsgaranties afgegeven bij de overname van KLM door Air France in 2004 over een evenwichtige netwerkontwikkeling tussen Schiphol en Parijs Charles de Gaulle Airport ook worden nageleefd. Een evenwichtige verdeling binnen het vrachtnetwerk van AF-KLM maakt onderdeel uit van de vijftien jaar oude staatsgaranties.

Uit de netwerkmonitor blijkt verder dat sinds de overname het passagiersnetwerk van Schiphol zich ‘vele malen beter’ heeft ontwikkeld dan dat van Parijs, maar aan de vrachtkant juist de thuisbasis van Air France zijn capaciteitsaandeel sterk wist te vergroten binnen de luchtvaartgroep.

Twee gevaren

SEO schetst twee gevaren voor de ‘evenwichtige hubontwikkeling’ van Schiphol: de aanhoudende capaciteitsschaarste op de luchthaven en het feit dat vrachtvluchten steeds minder belangrijk zijn geworden voor Air France-KLM. De Franse luchthaven heeft van deze laatste strategische keuze aanzienlijk meer geprofiteerd dan Schiphol, stellen de onderzoekers vast aan de hand van de vervoerscijfers. Zo is de totale ‘non-stop vrachtcapaciteit’ van Air France-KLM op Schiphol tussen 2017 en 2018 met bijna 4% gedaald, terwijl de vrachtcapaciteit van Air France-KLM op Parijs Charles de Gaulle in datzelfde tijdsbestek met 7% steeg.

SEO wijst er in de analyse verder op dat het aantal non-stopfrequenties van zogeheten full-freighters en combi-toestellen van Air France-KLM op Schiphol daalde van 58 in 2017 naar 36 in 2018. In Parijs steeg daarentegen het aantal non-stop vrachtfrequenties van 14 naar 16. Dat verlies aan vrachtvluchten op Schiphol leverde een totale krimp in de vrachtcapaciteit op van 34%, terwijl de compensatie via extra passagiersvluchten slechts 8% meer vrachtruimte toevoegde.

Mondiale bestemmingen

Uit de analyse van SEO blijkt verder dat los van de regio Azië (+5%) alle overige mondiale bestemmingen in 2018 inleverden. Daarbij liet het Midden-Oosten (-17%) het grootste verlies zien. ‘Ondanks de negatieve trend blijft Air France-KLM via Schiphol de meeste vrachtcapaciteit aanbieden naar Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Azië, aldus SEO. ‘Het is echter de vraag of dit zo blijft, gezien de capaciteitsschaarste waar Schiphol in ieder geval de komende jaren nog mee te maken krijgt’, waarschuwen de onderzoekers in hun conclusie.