Inzet van het felle verweer uit Amstelveen is de klacht van de Amerikaanse vrachtmaatschappij Kalitta Airways, dat voor het lopende winterseizoen geen vrachtvluchten heeft toegewezen gekregen op Schiphol. Daarmee is het bedrijf door Nederland geweerd van de lucratieve vrachtroute tussen New York en Schiphol.

KLM weren uit VS

Volgens Kalitta was dit ‘een onrechtmatige daad’ om de belangen van KLM en Martinair te beschermen. De Amerikaanse vrachtmaatschappij vraagt Washington dan ook met gelijke munt terug te betalen en vrachtvluchten van de KLM-groep op de VS niet of beperkt toe te staan.

Volgens de brief van de KLM is er geen sprake van discriminatie en zijn alle beweringen van Kalitta uit de lucht gegrepen. De Nederlandse maatschappij wijst er op dat er geen enkel bewijs door de Amerikaanse vrachtmaatschappij wordt geleverd die de klacht ondersteunt en vindt dat ‘onderhandelen beter is dan vergelding’.

Eigen schuld

De KLM schrijft verder dat de problemen van Kalitta Airways op Schiphol geheel te wijten zijn aan de vrachtmaatschappij zelf door niet te voldoen aan de slotvoorwaarden van de luchthaven. Dat ‘falen’ moet volgens de luchtvaartmaatschappij niet worden gehonoreerd door de VS ‘door restricties op te leggen aan KLM of een andere Nederlandse luchtvaartmaatschappij’.

KLM wijst er verder op dat er geen verband is tussen de verkeersrechten op Nederland en het recht op slots op Schiphol. Dat laatste wordt door de onafhankelijke slotcoördinator op basis van Europese regels beheerd en de Nederlandse overheid heeft daar geen enkele invloed op, aldus de maatschappij. De onafhankelijke slotcoördinator op Schiphol wijst in zijn verweer aan het adres van het Amerikaanse ministerie van Transport op een ‘enkele feitelijke onjuistheden in de klacht van Kalitta’.

Steun uit onverwachte hoek

De Amerikaanse vrachtmaatschappij krijgt intussen uit een onverwachte hoek steun voor zijn zaak tegen de Nederlandse overheid. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij JetBlue wijst er in een schrijven aan het ministerie van Transport op dat het huidige restrictieve slotbeleid op Schiphol nieuwe concurrentie tegenhoudt en de rechten van Amerikaanse maatschappijen beperkt binnen het Open Skies-verdrag tussen de VS en EU. Het is nog onduidelijk wanneer Washington een besluit neemt in de zaak.

Lees ook: Kalitta Air wil sancties VS tegen vrachtstop Schiphol