Vele duizenden KLM’ers, van piloot tot steward(ess) tot loodsmedewerker, kwamen in opstand tegen het duivelse Franse plan om het contract met Elbers niet te verlengen. Het heeft ervoor gezorgd dat Elbers nog een volgende termijn mag uitdienen als Nederlandse vlaggendrager van Air France-KLM. Die Nederlandse vlag is trouwens even rood-wit-blauw als de Franse tricolore, met alleen dit verschil dat de laatste een kwartslag is gedraaid en met de blauwe kant aan de mast hangt.

Zou het veel helpen? Ik bedoel: is hiermee afgewend dat Amstelveen een filiaal wordt van Parijs en Schiphol het Lelystad van Roissy-Charles de Gaulle? Tja, officieel zijn de twee maatschappijen, de ene toen even noodlijdend als de andere, indertijd een fusie aangegaan. Maar feitelijk nam Air France de KLM over, waarmee de Hollandse leeuw dus voortaan het Gallische haantje op zijn kop moest dulden. Het heeft de KLM gered van een mogelijke ondergang, in elk geval een marginalisering à la Sabena, en de combinatie, ook al kwakkelt die nog steeds met haar gezondheid, een plaats gegeven onder de leidende carriers in de wereld.

Beide werkmaatschappijen hebben ook ruimschoots geprofiteerd van synergie op operationeel niveau, al was het maar bij de gezamenlijke inkoop van kerosine en vliegtuigen. Air France begon verder naar Nederlands voorbeeld enkele, overigens nog ongelukkige, pogingen om een toekomst op te bouwen in het segment van de goedkope tickets. De twee behielden hun in beide gevallen ijzersterke merknamen. Daarom zou het op het holdingkantoor koek en ei moeten zijn, of misschien ‘baguette et omelette au truffes’ – voor elk wat wils.

Maar het botert niet tussen de Franse en de Nederlandse tak. Franse piloten verdedigen hun goudgerande arbeidsvoorwaarden met langdurige stakingen, terwijl de Nederlanders tweederde van de concernwinst weten binnen te vliegen. Die in Parijs moeten zich verweren tegen het Amstelveense verwijt zelf geen orde op zaken te stellen, maar ondertussen een greep in de KLM-kas te willen doen. Het concern heeft nu een buitenstaander ingehuurd om orde op zaken te stellen. Het is voor beide kampen, hier en daar, ici et là, eigenlijk een afgang.

Lees ook: Elbers blijft aan als topman van KLM