De derde vrachtluchthaven van Europa kon de schade vorig jaar nog beperkt houden tot een verlies van 10% aan vrachtvluchten, maar de eerste vervoerscijfers van dit jaar van Schiphol laten een daling van het aantal vrachtvluchten zien in januari met bijna 240 vluchten naar 1.126 vrachtbewegingen. Dat is de scherpste daling op de luchthaven sinds door de mondiale economische crisis ruim tien jaar geleden een kwart van de luchtvracht verdween.

Tonnage

Qua vrachtvolume betekent de afname aan vrachtvluchten een vermindering van het tonnage met 9,1% naar 122.643 ton voor Schiphol. Ter vergelijking: concurrent Frankfurt Airport zag over de maand januari het vrachtvervoer dalen met 4,3%. Schiphol levert dan ook zwaar in tegenover haar grootste concurrent op het Europese vasteland.

De vervoersstatistieken van de luchthaven geven nog geen duiding aan de onderliggende factoren rond het forse verlies, maar goed geïnformeerde bronnen bij de vrachtafhandelaars op de luchthaven laten weten dat de krimp voor 60% is toe te schrijven aan de nijpende slotproblematiek op Schiphol en voor 40% aan een fors dalende marktvraag. ‘Januari was om die twee reden rampzalig voor ons’, vat een vrachtmanager de situatie samen.

Klacht

In de aanloop naar het lopende winterseizoen hebben veel maatschappijen nauwelijks of geen vrachtvluchten toegewezen gekregen op Schiphol. Het gaat dan om grote partijen als Emirates SkyCargo (nu grotendeels uitgeweken naar Maastricht Airport) , Silkway (Azerbeidzjan) en het Amerikaanse Kalitta Airways, waarbij de laatste maatschappij officieel een klacht heeft ingediend tegen Nederland bij het Amerikaanse ministerie van Transport in Washington.

Het verdwijnen van deze maatschappijen en de afname bij het Russische ABC en Singapore Airlines Cargo verklaart ook het forse volumeverlies in segment Europa met respectievelijk 23,6% (uitgaand) en 22,3% (inkomend) en de dalende import uit Noord-Amerika (-26%).

Extra ruimte

De Nederlandse vrachtsector roept al sinds het najaar van 2017 om extra ruimte op Schiphol via een zogeheten local rule, waarbij geannuleerde vluchten voor een kwart worden toegewezen aan de branche. Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) heeft in principe de regeling goedgekeurd, maar de praktische uitwerking daarvan door de slotcoördinator op Schiphol en het ministerie laat al maanden op zich wachten.

‘Wat deze slechte vervoerscijfers laten zien, is dat er snel een local rule moet komen voor Schiphol. Wij zijn nu meer dan anderhalf jaar verder en nog steeds wordt in Den Haag alleen maar gekletst. Laten we hopen dat deze dramatische slechte cijfers een signaal zal zijn om snel te handelen’, stelt een vrachtmanager op Schiphol.