In totaal vliegen er nu nog twaalf MD11F’s voor Lufthansa Cargo en heeft de Duitse vrachtvervoerder er in tegenstelling tot KLM (bij vrachtdochter Martinair vlogen er ooit zeven MD11’s) voor gekozen zolang ‘het bedrijfseconomisch mogelijk is’ met de ruim twintig jaar oude MD11’s door te vliegen.

Stijgende vraag

Daarbij werd Lufthansa de laatste jaren geholpen door een sterk stijgende internationale vraag naar luchtvrachtcapaciteit en lage brandstofprijzen. Door dat laatste was het hoge kerosineverbruik van de oldtimers een minder groot probleem en kon Lufthansa profiteren van het feit dat de freighters in de boeken financieel geheel waren afgeschreven.

Volgens een woordvoerder zullen de twee MD11’s niet worden gesloopt maar aan de markt worden aangeboden. Lufthansa Cargo zal de toestellen vervangen met de B777F’s. De vrachtvervoerder bezit al vijf B777F’s en heeft er nog eens vier in bestelling. De eerste twee B777’s worden dit najaar in ontvangst genomen.