Dat hebben bronnen in Den Haag aan RTL Nieuws gemeld. Via de heffing op vrachtvervoer wil het kabinet het vliegverkeer met zware vervuilende en lawaaiige vliegtuigen extra belasten. In die categorie gaat het vooral om intercontinentale vrachtvluchten. op Schiphol en Maastricht Aachen Airport (MAA).

Onderzoek

Hoe de taks op vrachtvluchten wordt berekend, is nog onduidelijk. Dat kan op basis van het startgewicht en op het bouwjaar. Het kabinet wil voor de invoering van een vrachttaks ook nog eens de effecten van zo’n vrachttaks onderzoeken op de marktpositie van Schiphol en MAA, de enige twee Nederlandse luchthavens met intercontinentale vrachtvluchten.

Eerder dit jaar maakte staatssecretaris Menno Snel (Financiën) in de Tweede Kamer bekend dat bij een mogelijke taks op intercontinentale vluchten gekeken wordt naar het startgewicht van het vliegtuig. Dat zou volgens voorzichtige berekeningen van verladersorganisatie Evofenedex uitkomen op een stijging van 200% vergeleken met wat een vrachtmaatschappij nu kwijt is aan landingsgelden op Schiphol voor een vlucht met een B747-400F.

Tegenvaller

Voor de Nederlandse luchtvrachtsector zou een vrachttaks een nieuwe tegenvaller zijn. Eerder verloor de branche door het strikter handhavingsbeleid al 10% van het aantal vrachtvluchten. Vorige week werd verder bekend dat Maastricht Aachen Airport (MAA) door het opzeggen van een tijdelijk luchthavenbesluit door het ministerie een deel van de landingsbaan niet mag gebruiken. Daardoor kan de luchthaven niet de door hetzelfde ministerie nagestreefde rol als ‘overflow’ voor het volle Schiphol vervullen.

Gisteren maakte minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) tijdens het overleg met de Tweede Kamer bekend dat dit besluit zeven van de elf intercontinentale vluchten per dag treft op MAA. Die vluchten moeten als het aan de minister ligt al eind van deze maand een nieuwe bestemming kiezen buiten Nederland.