De provincie Limburg heeft de oude aanvraag waarop het huidige tijdelijke luchthavenbesluit is gebaseerd, ingetrokken. Het wil de gehele procedure herzien, waarbij meer rekening wordt gehouden met de overlast voor de omwonenden en ook een aantal oude gegevens uit de oude aanvraag (2014) worden aangepast. Wanneer deze geactualiseerde vergunningaanvraag bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt ingediend, is voorlopig onduidelijk.

Het verrassende besluit treft vooral de grotere vrachtvliegtuigen zoals de B777’s en B747’s, die straks maar de beschikking hebben over een landingsbaan van 2.500 meter. Voor een deel van de intercontinentale vluchten betekent de kortere landingsbaan gewichtrestricties en zullen de maatschappijen moet uitwijken naar andere luchthavens als vóór april volgend jaar geen oplossing is gevonden.

Expansie

Ook voor de expansieplannen van MAA op het gebied van intercontinentale vrachtvluchten is de maatregel slecht nieuws. Op deze markt is de Limburgse luchthaven de afgelopen jaren sterk gegroeid onder de nieuwe beheerder TCGI.

Zo is de jaarlijkse overslag sinds 2016 gestegen van 70.000 ton naar 120.000 ton en heeft Emirates SkyCargo onlangs bekendgemaakt om vanaf december het aantal vrachtvluchten op MAA te verhogen van zes naar elf stuks in de week. Daarmee wordt Maastricht voor deze vrachtmaatschappij het grootste vrachtstation in Europa. MAA bouwt op de luchthaven tevens aan een tweede vrachtloods, waardoor de totale jaarlijkse vrachtcapaciteit kan stijgen naar 250.000 ton.

Teleurgesteld

Directeur Ismail Durmaz van TCGI, de exploitant van Maastricht Aachen Airport, reageert teleurgesteld op het besluit van de provincie, maar blijft vertrouwen houden op de goede afloop. ‘We hebben even te maken met tegenwind, maar houden vertrouwen in een goede en gezonde toekomst’, stelt hij.

Durmaz wijst er wel op dat MAA vrachtvluchten nodig heeft om te kunnen overleven. ‘Wij voeren nu dagelijks elf vrachtvluchten uit, terwijl het nabijgelegen Luik dat aantal in een half uur afwikkelt. Je moet het dan ook in perspectief blijven zien. Met drie vluchten per dag kunnen we echt niet overleven. Dat moet Limburg zich ook realiseren. ’