Dat heeft de luchtvaartorganisatie deze week bekendgemaakt. De maatregel betekent dat de papieren luchtvrachtbrief de uitzondering wordt en de E-AWB de regel of norm. Tot nu toe is het nog steeds omgekeerd.

Door het initiatief wil de IATA het gebruik van de digitale brief verder stimuleren. In 2017 werd nog 50% van alle luchtvrachtzendingen voorzien van papieren documenten. Dat percentage is dit jaar gestegen naar 55,9. Voor dit jaar had de luchtvaartorganisatie ingezet op 68%. Dat lijkt met nog twee maanden te gaan onhaalbaar.

Kosten

Aan de papieren luchtvrachtbrieven kleven hoge administratieve kosten voor de luchtvaartmaatschappijen. Bij elke vrachtzending behoren rond de dertig documenten. Dat levert jaarlijks een papierberg op met een totaal gewicht van 7800 ton heeft de IATA berekend. Daarmee kan de organisatie tachtig vrachtjumbo’s vullen.

De luchtvaartorganisatie loopt bij de introductie van de E-AWB tegen een groot aantal obstakels aan. Het gaat daarbij vooral om juridische en administratieve regels, technologische beperkingen bij de kleinere expediteurs en het gebrek aan voortgang bij de harmonisatie van de logistieke processen tussen expediteurs, luchtvaartmaatschappijen en afhandelaars.