Dat meldt de Britse vrachtconsultant Drewry op basis van zijn prijsindex, waarbij de tariefontwikkeling vanaf Shanghai op een groot aantal Europese en Amerikaanse vrachtbestemmingen maandelijks wordt bijgehouden.

De stijging (24 cent in een maand) is grotendeels toe te schrijven aan de hogere brandstofkosten, stelt de Nederlandse analist WorldACD in zijn maandelijks marktmonitor. Voor de komende tijd voorziet WorldACD een verdere stijging van de kerosineprijzen, die de vrachtvervoerders via brandstoftoeslagen doorberekenen aan de markt.

Eerste krimp

Het mondiale luchtvrachttransport (in tonkilometers) over de maand september nam intussen af met 0,9% en dat is de eerste krimp dit jaar, aldus de Nederlandse luchtvrachtconsultant. Daarbij wijst WorldACD er wel op dat de markt in september van dit jaar vergeleken met dezelfde maand in 2017 meer last had van noodweer waardoor er minder vracht kon worden vervoerd. Ook telde de maand september dit jaar een vrijdag minder. Daardoor werd een drukke dag niet in de maandstatistiek opgenomen vergeleken met 2017.

Europa deed het overigens in september goed als vrachtbestemming in de statistieken van WorldACD. Het importvolume nam met 5,4% toe en dat is na Latijns-Amerika (11%) de grootste stijging. Daarbij bleven productgroepen als farmaceutica, pakketten en levende have met een groei van boven de 10% bijzonder populair in het ladingaanbod.