Dat blijkt uit de financiële cijfers over het derde kwartaal van Air France-KLM. Het vervoerde vrachtvolume daarentegen stagneerde nagenoeg over de eerste negen maanden van dit jaar bij 835.000 ton (-0,4%), een aanwijzing dat de luchtvaartmaatschappij vooral heeft geprofiteerd dit jaar van sterk gestegen vrachttarieven in de markt.

Over het derde kwartaal was de omzetgroei van AF-KLM Cargo met 8,8% naar 567 miljoen euro nog groter. Zonder het effect van de wisselkoersen zouden de inkomsten van  het vrachtbedrijf 9,4% hoger zijn uitgevallen, blijkt uit de cijfers van de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij. De omzetgroei over het laatste kwartaal ging tevens gepaard met een volumestijging naar 289.000 ton, een toename van 3,5% bij een groei van de capaciteit met 1,6%.

Vrachtinkomsten

Wat de vrachtinkomsten Air France-KLM onder de streep hebben opgeleverd blijft onduidelijk. Een aparte winst- en verliesrekening van de vrachtdivisie wordt sinds vorig jaar niet meer gepresenteerd door de luchtvaartmaatschappij, maar direct toegevoegd aan de boekhouding van de passagiersdivisie.

Moederbedrijf Air France-KLM sloot het derde kwartaal af met een omzet van 7,5 miljard euro. Dat was 4% meer dan in het derde kwartaal van 2017. Onder de streep leverde dat een nettowinst op van 786 miljoen euro, een stijging van 145 miljoen euro.
Het operationele resultaat viel 77 miljoen euro lager uit op krap 1,1 miljard euro. Daarvan kwam 573 miljoen euro, 15 miljoen euro minder dan een jaar eerder, voor rekening van de KLM. Bij Air France daalde het bedrijfsresultaat met 66 miljoen euro tot 493 miljoen euro.