Dat meldt brancheorganisatie ACN van de Nederlandse luchtvrachtsector. Na deze check door de ACNL neemt het ministerie een definitief besluit over de regeling, waardoor 25% van de onbenutte slots (door onder meer slecht weer) op Schiphol toevallen aan de vrachtmaatschappijen, aldus de belangenbehartiger.

Tekort

De vrachtsector zit al ruim een jaar met een nijpend tekort aan vrachtslots op de luchthaven. In het najaar van 2017 dreigde de luchthaven de maximale grens van 500.000 vluchten te overschrijden en werd een strenger handhavingsbeleid bij de vrachtvervoerders van kracht.

Doordat een aantal grote vrachtcarriers niet voldeden aan de punctualiteitseis van 80% verloren zij een deel van hun historische rechten op Schiphol. Dat heeft geleid tot een verlies van 10% van het aantal vrachtvluchten over de eerste negen maanden van dit jaar.

Risico

Om de druk te verlichten op de vrachtsector hebben de luchtvaartmaatschappijen op Schiphol, verenigd in het Coordination Committee Netherlands (CCN), onlangs een nieuwe local rule aangenomen, die nu ter goedkeuring bij de minister ligt.

Een eerste versie werd vlak voor de zomer van dit jaar door Van Nieuwenhuizen afgewezen, omdat die uitging van bepaalde aannames. Daardoor was er volgens de minister een risico dat Schiphol het plafond van 500.000 toegestane vluchten zou kunnen overschrijden.

Positie Schiphol

Via de local rule krijgt de vrachtsector naast 25% van de niet-gevlogen slots ook ruimere mogelijkheden om hun vliegschema’s aan te passen zonder dat daardoor hun historische rechten op Schiphol gevaar lopen. Het ministerie van Infrastructuur heeft eerder al de voorgestelde local rule gecontroleerd op juridische aspecten en effectiviteit. ‘In beginsel zijn er geen bezwaren gevonden tegen de goedkeuring’, aldus ACN.

Dat kan erop wijzen dat Van Nieuwenhuizen nog voor het einde van dit jaar, indien geen problemen worden geconstateerd door de slotcoördinator bij de uitvoerbaarheid van de regeling, haar goedkeuring kan geven. ACN en Evofenedex blijven intussen benadrukken dat een snelle invoering van de local rule belangrijk is voor de positie van Schiphol in de markt van intercontinentale vrachtvluchten.