Daarmee is de ASC met 20% gestegen sinds het begin van dit jaar. De luchtvrachttoeslag van Lufthansa Cargo wordt in de markt meestal gevolgd door de concurrentie en is daarmee een graadmeter voor de prijsontwikkeling in de luchtvrachtsector.

All-in prijzen

Door de hogere toeslagen, veroorzaakt door de stijgende brandstofprijzen, lijkt ook langzaam een einde te komen aan de all-in prijzen die een aantal luchtvaartmaatschappijen enkele jaren geleden introduceerde. Dit onder druk van de verladers. Daardoor worden ladingaanbieders weer geconfronteerd met fluctuerende logistieke inkoopkosten. All-in prijzen zouden daar een einde aan maken.

Lufthansa Cargo laat weten dat de stijging van de ASC direct is toe te schrijven aan de hogere kosten voor kerosine, zonder dit nader te specificeren. Volgens berekeningen van de luchtvaartorganisatie zijn de kerosineprijzen over de maand september alleen al met 3,5% gestegen. Analisten verwachten dan ook dat een luchtvrachttoeslag van 1 euro per kilo niet ver meer weg is voor de verladers.