Een eerste versie werd door de VVD-bewindsvrouw vlak voor de zomervakantie naar de prullenbak verwezen, op dubieuze gronden. Volgens Van Nieuwenhuizen was er een theoretisch risico dat met de local rule het toegestane maximum van 500.000 vluchten op Schiphol zou worden opgeblazen.

Hoe dat kan bij een regeling waarbij geannuleerde vluchten (slots) worden herverdeeld (en waarbij de luchtvrachtsector een kwart van de vluchten krijgt), heeft de minister nog steeds niet echt uitgelegd. Ook de sector inclusief de verladers heeft er nooit naar gevraagd of een issue van gemaakt.

In de nieuwe local rule 2.0 heeft een werkgroep van luchtvaartmaatschappijen onder leiding van de KLM de bezwaren van de minister weggenomen. Volgens een insider ging het bij die reparatie niet om een omvangrijke exercitie, maar kon worden volstaan met het schrappen van een kleine zinsnede uit de regeling. Om helemaal zeker te zijn van de zaak is het aangepaste werkstuk door de KLM deze zomer nog informeel ter toetsing aangeboden aan het ministerie en hebben de beleidsambtenaren inmiddels (wederom informeel) hun zegen gegeven.

De buitenstaander zou dan ook min of meer een hamerstuk verwachten, nu de tweede local rule officieel naar de minister is gestuurd. Een goedkeuring vóór het komend drukke winterseizoen voor Schiphol (1 november), waarin extra vrachtvluchten de luchthaven als Europees vervoersknooppunt in de race houden, zou dan ook tot de mogelijkheden moeten behoren.

Toch waarschuwen de diverse betrokken partijen voor al te veel optimisme. Zij vrezen de macht van de onafhankelijke slot-coördinatie, die op Schiphol staat voor het neutraal toewijzen van slots en de local rule in de praktijk moet uitvoeren. Eerder heeft de minister al het bezwaar van de slotcoördinator overgenomen dat er een risico zou zijn dat Schiphol met de nieuwe regeling het plafond van 500.000 vluchten zou overschrijden.

Een tweede bezwaar van de slotcoördinator zou de uitvoerbaarheid van de local rule zijn. Het wordt dan ook de komende tijd spannend of Van Nieuwenhuizen wederom de bezwaren van een uitvoerende instantie op Schiphol overneemt of de luchtvrachtsector te hulp schiet, zoals ze eerder samen met haar voorgangster op luchtvaartgebied, Sharon Dijksma, had toegezegd.