Emirates is nu, in tonkilometers vracht gemeten, al de tweede luchtvrachtvervoeder van de wereld achter de Amerikaanse vracht- en pakketreus FedEx (16,8 miljard vracht tonkilometer). Dat laten de vervoersstatistieken van IATA uit 2017 zien.

Met de belly- en freightercapaciteit van Etihad zou Emirates straks goed zijn voor ruim 17 miljard vrachttonkilometers en FedEx mondiaal passeren. In vrachttonnage zou het duo uit de Golfregio een derde plek innemen met een volume van 3,5 miljoen ton achter FedEx en UPS. Dat is ongeveer drie keer het volume van Air France-KLM Cargo over het vorige kalenderjaar.

Afgrond

Volgens goed ingevoerde bronnen tegenover Bloomberg zouden de twee luchtvaartmaatschappijen alleen praten over de vliegactiviteiten van Etihad Airways. De onderhoudsafdeling en vrachtafhandeling van de maatschappij uit Abu Dhabi, die zich via een paar ongelukkige overnames van Alitalia en Air Berlin nu dicht bij de financiële afgrond bevindt, zouden geen onderdeel vormen van een mogelijke koop.

De geruchten over gesprekken tussen Etihad en Emirates circuleren al enige tijd in de luchtvaartmarkt, maar volgens eerdergenoemd persbureau wordt pas sinds kort serieus onderhandeld tussen de twee over een mogelijke koop of samengaan. Zelf doen de twee carriers uit de Golfregio de overnameberichten af als ‘geruchten zonder een kern van waarheid’. Analisten geloven deze versie maar half en wijzen erop dat Etihad al geruime tijd met verlies draait en al een deel van de onrendabele vrachtvloot heeft verkocht. Ook zijn verdere kostenbesparingen aangekondigd.

Snelste groeier

Emirates is met Qatar Airways de snelst groeiende luchtvaartmaatschappij van de afgelopen tien jaar. Het  staatsbedrijf is uitgegroeid van een regionale speler in het Midden- Oosten tot een van de grootste aanbieders van intercontinentale vracht- en bellycapaciteit. Alleen vrachtvervoerders UPS, FedEx, AirBridgeCargo, Cargolux en Qatar Airways hebben de afgelopen jaren de expansie op vrachtgebied kunnen bijhouden.

Etihad is na Qatar Airways de derde luchtvaartmaatschappij van de Golfregio. Op vrachtgebied heeft de maatschappij nooit kunnen aanhaken bij Emirates en Qatar Airways, dat mondiaal met twee miljoen ton ook tot de top in de luchtvrachtwereld behoort. Etihad heeft recent de vrachtstrategie aangepast en de oude vloot van A330F’s afgestoten. Dat leidde tot hardnekkige geruchten dat Etihad ook de rest van de vrachtvloot zou verkopen.

Vloot

Emirates en Etihad zouden bij een fusie beschikken over een gecombineerde vrachtvloot van bijna twintig B777Fs en een vrachtomzet van rond de 3,3 miljard dollar. Ook dat komt overeen met ruim drie keer de vrachtomzet van Air France-KLM.

Volgens analisten zou een koop van Etihad door Emirates vooral thuisbasis Dubai van de overnemende partij versterken, maar zou Abu Dhabi als secundaire hub ook van de overname kunnen profiteren. De twee luchtvaartmaatschappijen vullen elkaar op een groot aantal bestemmingen ook goed aan, waarbij de bescheiden en nieuwe vrachtvloot van Etihad zonder veel problemen kan worden geïntegreerd in die van Emirates.

Landingsrechten

Luchtvaartpolitiek zouden de twee maatschappijen via de fusie ook de beschikking krijgen over meer landingsrechten op grote vervoersknooppunten internationaal. Dat geldt onder meer voor Schiphol, waar Emirates een aantal historische landingsrechten vorig jaar moest inleveren en zich deels genoodzaakt zag uit te wijken naar Maastricht Airport en andere luchthavens.

De rechten van Etihad zouden Emirates meer armslag geven. Daarom verwachten analisten niet dat de vrachtvloot van Etihad geheel zal worden ondergebracht bij Emirates. Zo’n maatregel zou leiden tot het verlies van waardevolle slots. Afhandelaars op Europese luchthavens kunnen wel door de overname een grote vrachtklant verliezen. Emirates beschikt met dochterbedrijf Dnata over een eigen afhandelingsnetwerk. Het ligt dan ook voor de hand dat Etihad daar na een overname gebruik van moet maken.

Lees ook: