Dat melden leden van de CCN op Schiphol. De richtsnoer werd met 450 stemmen voor en 43 tegen aangenomen, aldus een bron. Vlak voor de zomer had een werkgroep van de CCN onder leiding van de KLM al een intern akkoord bereikt over de aangepaste regeling, waardoor een kwart van alle geannuleerde vluchten kunnen toevallen aan de vrachtsector.

Dit kan er voor zorgen dat de sterke daling van het aantal vrachtvluchten op Schiphol van 10% door de beperkte capaciteit op de luchthaven kan worden gestopt.

Minister

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) keurde in juli een eerste voorstel voor een local rule af. Zij vreesde dat door de regeling een risico was dat Schiphol het toegestane maximum van 500.000 vliegbewegingen per jaar zou overschrijden.

In de nieuwe aangepaste richtsnoer, die de laatste maanden al informeel is geëvalueerd door het ministerie, is dat risico weggenomen. Het voorstel kan nu met de nodige vertraging wederom naar de minister voor de officiële goedkeuring. Of die er nog komt voor het drukke winterseizoen (1 november) is bijzonder onzeker. ‘We blijven hopen, maar het zou een wonder zijn als dat nog gaat gebeuren’, aldus een bron.