Het resultaat voor belastingen van Martinair, dat met vier B747-400F’s exclusief vrachtvluchten uitvoert voor KLM Cargo, kwam uit op 21,1 miljoen euro. Ook dat was een forse afname vergeleken met 2016, toen het operationele resultaat nog op 39,9 miljoen euro uitkwam.

Het afgelopen boekjaar leverde voor de Nederlandse vrachtvervoerder verder een omzet van 274,2 miljoen euro op. Daarvan kwam 241 miljoen voor rekening van de vrachtvluchten. Het overige deel kon worden toegeschreven aan het dochterbedrijf Regional Jet Center voor het onderhoud van de vloot van KLM Cityhopper en de vliegschool in Lelystad.

Kostenpost

Martinair zag verder in 2017 de brandstofkosten sterk dalen met 11 miljoen euro naar 98 miljoen, terwijl de onderhoudskosten bijna 7 miljoen lager uitvielen op 34 miljoen euro. Een tegenvaller was de huur voor 4 miljoen euro van een B747-400F bij het Amerikaanse Atlas Air. Dat was noodzakelijk omdat een eigen vrachtjumbo voor groot onderhoud aan de grond moest worden gehouden.

Een andere forse kostenpost voor Martinair in 2017 was de koop voor bijna 21 miljoen euro van de laatste vrachtjumbo (PH MPS) in de kleuren van de vrachtmaatschappij. Deze 28 jaar oude freighter werd tot medio vorig jaar gehuurd van leasebedrijf Air Castle.

Een deel van de aanschaf kon overigens worden gefinancierd via de huurpenningen die Martinair al had gereserveerd voor het vrachtvliegtuig. Via de koop werd Martinair niet alleen verlost van een hoge leasepost maar wist het zich ook te verzekeren van een eigen vrachtvliegtuig in de eigen kleuren, een voorwaarde om de Nederlandse vliegvergunning te behouden.

KLM

De overige drie vrachtjumbo’s van Martinair worden van moederbedrijf KLM gehuurd voor 13 miljoen euro per jaar. Dat contract loopt in maart 2019 af, maar de directie zegt ‘de intentie’ te hebben om dit contract te verlengen.

De andere voorwaarde voor de Nederlandse vliegvergunning is een positieve balans van het vrachtbedrijf. Martinair zit nu nog stevig aan het infuus van KLM via een krediet van 50 miljoen euro. Daarvan is rond de 40 miljoen euro uitgegeven voor de sanering van de MD11-vloot.

Die lening moet in 2022 geheel zijn afgelost, stelt de directie in het jaarverslag. Aangezien Martinair met de laatste winst 58 miljoen in kas heeft, verwacht de top de komende jaren aan ‘alle financiële eisen’ te kunnen voldoen.

Zie ook Nieuwsblad Transport van deze week.