Dat meldt de vrachtbaas in een interview met Het Financieele Dagblad. De bedrijfswinst is niet alleen opmerkelijk gezien de hoogte, maar ook omdat de vrachtdivisie sinds vorig jaar geen eigen winst-verliesrekening meer presenteert. De vrachtbijdrage verdwijnt rechtstreeks in het totale resultaat van de passagiersdivisie.

Winstmarge

Air France-KLM publiceerde bij de presentatie van de jaarcijfers over 2017 dan ook alleen nog de omzet van de vrachtdivisie. Die kwam uit op 2 miljard euro. Dit betekent dat de winstmarge uit de vracht bij de maatschappij op 40% uitkwam vorig jaar. Het totale resultaat uit de passagiers-en vrachtactiviteiten lag in 2017 op 1,2 miljard euro.

Gelet op claim van De Nooijer kan dan rond de 66% worden toegeschreven aan de vrachtdivisie. De vrachtbaas van Air France-KLM wijst er dan ook op dat zonder de vrachtbijdrage een aantal bestemmingen die KLM bedient niet langer rendabel zouden zijn.

Andere berekening

Overigens heeft KLM Cargo het forse winstherstel vooral te danken aan een andere kostenberekening voor de vrachtdivisie binnen de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep. Zo is de vaste inkoopbijdrage voor het gebruik van de belly-ruimte op de passagiersvliegtuigen verdwenen en lift de vracht daardoor bijna gratis mee op kosten van de passagiers.