Dat blijkt uit cijfers van luchtvaartorganisatie IATA. De groei was fors lager dan het gemiddelde van de afgelopen jaren (5,1%). Oorzaak van de afnemende groei zoekt de organisatie in diverse factoren.

Export in diverse regio’s neemt af, bijvoorbeeld in China en Japan. Ook daalt de vraag naar snelle levertijden, terwijl snelheid nu juist hetgeen is waar luchtvracht zich mee onderscheidt van andere modaliteiten. Dat Nippon Cargo Airlines zijn vloot tijdelijk aan de grond moest houden, deed de cijfers ook geen goed.

Handelsoorlog

IATA-topman Alexandre de Juniac is desondanks hoopvol over de rest van het jaar. Hij houdt vast aan de verwachting dat de totale luchtvrachtgroei uitkomt op 4% over geheel 2018. Wel wijst hij op het gevaar van de handelsoorlog tussen met name China en Amerika.

De beschikbare vrachtcapaciteit steeg in de maand juli met 3,8%. Dit was voor de vierde keer in vijf maanden dat het capaciteitsaanbod harder steeg dan de vraag.