De Duitse luchtvrachtvervoerder heeft voorlopig een symbolisch bedrag van 1 euro berekend aan partijen die de luchtvrachtbrieven niet digitaal aanleveren. Maar vanaf oktober komt aan die coulante houding een einde, stelt de maatschappij. De heffing is bedoeld om het gebruik van e-AWB’s verder te stimuleren.

Uit cijfers van de IATA blijkt dat na bijna tien jaar van promoten, het gebruik van de digitale luchtvrachtbrief mondiaal op slechts 50% ligt en het afhandelen van de papierberg een grote kostenpost blijft voor de airlines. De directie van KLM Cargo hield enkele jaren geleden ook de optie open om met heffingen te komen, maar het is voor zover bekend alleen bij dreigingen gebleven.

Kosten

Via het invoeren van een e-AWB kunnen luchtvaartmaatschappijen miljoenen euro aan administratieve kosten besparen. Het heeft volgens Lufthansa Cargo ook grote kostenvoordelen voor de klanten. Ook qua tijd, controle, informatie en kwaliteit (minder fouten) kan de digitale luchtvrachtbrief zorgen voor de noodzakelijke verbeteringen in de internationale luchtvrachtketen.

Lufthansa Cargo waarschuwde al aan het begin van dit jaar met maatregelen te komen om het gebruik van e-AWB af te dwingen. Of ook andere airlines het voorbeeld volgen, is nog onduidelijk.