Turkish Cargo heeft grote ambities in West-Europa. Tarik Parlak is als vicepresident Centraal- en Zuid-Europa verantwoordelijk voor verdere expansie en benadrukt dat veel belangrijke klanten van de vrachtmaatschappij, zeker in het industriële cluster, zich in Europa bevinden. Het werelddeel zorgt voor ongeveer een vierde van de totale vrachtomzet van de maatschappij – en dat aandeel groeit. ‘Europa wordt voor ons steeds belangrijker’, vertelt Parlak.

In de Noord- en West-Europese markt is e-commerce een belangrijk segment voor Turkish Cargo. ‘Het vormt de brandstof voor de groei en verdere uitbouw van Turkish Cargo in de regio’, legt Parlak uit. ‘Hoewel het merendeel van de lading nog uit het ‘general cargo’ segment komt, concentreren we ons zeker op de groeiende online handel’.

Directe verbindingen

Dit vertaalt zich onder meer in het opnemen van directe vrachtverbindingen naar Brussel en Luik. ‘Door meer verbindingen aan te bieden kunnen we meer klanten aan ons binden.’ E-commerce is overigens niet het enige segment waar Turkish groei ziet, ook in het farma-segment groeit de maatschappij flink. Voor klanten in deze sector startte Turkish met vluchten uit Bazel.

Turkish Cargo ligt in Europa goed op koers, meent Parlak. ‘De volumes in Centraal- en Zuid-Europa zijn vorig jaar met 30% gestegen’, geeft de manager aan. De eerste maanden van 2018 duiden erop dat de snelle groei voorlopig aan zal houden. Zo steeg het volume in ton met 41% in het eerste kwartaal in Europa.

Een belangrijk aandeel in dit volume wordt gerealiseerd in Duitsland, dat vorig jaar een groei van 22% liet zien en in het eerste kwartaal van dit jaar zelfs 54% pluste in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Daarmee heeft de Turkse vrachtmaatschappij nu een positie bij de top-10 van vrachtcarriers in de Duitse markt gerealiseerd. ‘We groeien sneller dan bijna alle andere maatschappijen’, meldt Parlak niet zonder trots. ‘En zowel bij de ingaande als bij de uitgaande vrachtstroom.’

Frankfurt als vrachthub

Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de in 2012 geopende vestiging van de maatschappij in Frankfurt, dat een hubfunctie heeft voor Turkish Airlines. Vorig jaar realiseerde deze vestiging een volumestijging van ongeveer 21%, de afgelopen vijf jaar wist Turkish Cargo in de Duitse stad met 75% te groeien – een trend die ook in 2018 te zien is, want de eerste drie maanden van 2018 waren al weer goed voor een plus van meer dan 30% in vergelijking met vorig jaar (uitgedrukt in vrachtvolume).

Parlak maakt zich geen zorgen dat de situatie van afgelopen herfst zich herhaalt. Toen kampte de luchthaven met een gebrek aan afhandelingscapaciteit. ‘Er zijn weliswaar ook nu tekorten bij Frankfurt Cargo Services als het om de capaciteit gaat, maar het zal dit jaar, met een iets tragere groei van de volumes op de luchthaven, goed komen met de vrachtafhandeling.’

Eisen

Er is bijna geen logistieke activiteit die zo wordt gedreven door snel en betrouwbaar leveren als e-commerce. Om aan die eisen tegemoet te kunnen komen heeft Turkish Cargo een flexibel inzetbare vrachtvloot nodig, met name ook in de vorm van freighters.

Afgelopen jaar werden daarom al vijf nieuwe vliegtuigen gekocht, en dit jaar zal de maatschappij de vloot uitbreiden van 18 naar 23 freighters. De totale vloot bestaat dan niet alleen uit de negen A330-200F’s, de drie A310-300F’s, de A300-600F, de drie B747-400F’s en de twee B777F’s, maar er komen nog eens drie B777F’s plus twee B747F’s bij. Met deze vloot vliegt de maatschappij op 85 bestemmingen.

‘Door de grotere capaciteit van de Boeings kunnen we in de toekomst een heel breed scala aan vracht verwerken’, licht Parlak de strategie van de maatschappij toe. De resultaten over het eerste kwartaal van dit jaar duiden erop dat ze met die doelstelling al succesvol is. Het volume aan ‘speciale’ vracht boekte een plus van 73% in vergelijking met vorig jaar.