De geruchtenmachine rond de dreigende vrachtvluchten was op gang gebracht door lokale actiegroepen (HoogOverijssel en Red de Veluwe) die tegen de opening van Lelystad Airport zijn. Die protestpartijen hadden geconcludeerd dat de opening van een distributiecentrum van Inditex (het moederconcern van het Spaanse Zara) op Lelystad Airport Business Park automatisch ook moest leiden tot vrachtvluchten.

Dit ofschoon de landingsbaan van Lelystad Airport daarvoor te kort is en er ook geen vrachtafhandelaar/loods aanwezig is om dit verkeer af te wikkelen. Kortom vrachtvervoer, behalve wat kranten op een vakantievlucht, zal nooit plaatsvinden op de regionale luchthaven. Dat betoogde ook de minister in haar uitvoerige brief aan de Kamer.

Verrast

De luchtvrachtsector en logistiek Nederland waren verrast over de politieke commotie in de Tweede Kamer, want de opening van Lelystad Airport voor vakantievluchten (voorzien in 2020) moet juist meer ruimte scheppen op Schiphol voor meer vrachtvluchten in het kader van de mainport-gedachte en het selectiviteitsbeleid. Het uitplaatsen van vrachtvervoer naar Flevoland is wel het laatste wat de luchtvrachtmarkt wil en hoopt.

Dat het nepnieuws rond de vrachtvluchten op Lelystad Airport zoveel aandacht heeft gekregen, is een beetje triest voor de intenties van de georganiseerde luchtvracht­sector (ACN) op Schiphol om het belang van de branche op het netvlies van de Tweede Kamerleden te krijgen.

Die sector staat al enige tijd in het hoekje waar de klappen vallen door de stop op extra vrachtvluchten op Schiphol, de ontmanteling bij Martinair Cargo, het verdwijnen van een zelfstandige vrachtdivisie bij het luchthavenbedrijf en ‘last but not least’ de recente weigering van Van Nieuwenhuizen om het tekort aan vrachtvluchten te repareren via een local rule.

Geen politieke aandacht

Het grote probleem voor de luchtvrachtsector is dat het nog steeds nauwelijks politieke aandacht weet te krijgen in Den Haag ondanks het feit dat de distributiecentra, kantoren en vrachtbedrijven rond Schiphol samen tot de grootste banenleveranciers van Nederland behoren.

De luchtvaartspecialisten in de Kamer lijken liever te willen discussiëren over de milieu­aspecten van het luchtvaartverkeer of triviale onderwerpen als het testen van ­drones op Groningen Airport, dan over de tanende vrachtpositie van Schiphol in Europa en de kans dat steeds meer vrachtmaatschappijen het voor gezien houden in Nederland.

Misschien dat belangenorganisaties als ACN eens wat meer naar de actiegroepen moeten kijken en zich wat minder bescheiden moeten opstellen in het politieke debat rond Schiphol. Met de huidige stille diplomatie blijft de aandacht voor de luchtvrachtzaak miniem.

Bron foto: Lelystad Airport