Dat meldt de internationale luchtvaartorganisatie Iata. De maand mei liet daarbij met een toename van 4,2% een verdere afname van het groeigemiddelde over het voorjaar zien. Daarmee lijkt de toon gezet voor de komende maanden, stelt Iata. De organisatie heeft de prognoses voor het lopende boekjaar dan ook naar beneden bijgesteld. Die ligt nu op een groei van 4% tegen 4,5% aan het begin van het jaar.

Beladingsgraad

Uit de cijfers van Iata blijkt dat naast de mindere vrachtgroei ook de beladingsgraad van de mondiale vrachtvloot aan het dalen is. In mei was sprake van een afname van 1,1 procentpunt naar 44,6% vergeleken met mei 2017. Dit wijst erop dat er meer capaciteit is toegevoegd aan de markt dan er vraag was.

Dat is uiteindelijk goed nieuws voor de afnemers van vrachtruimte. Die kunnen lagere tarieven tegemoet zien, ofschoon al geruchten de ronde doen dat airlines dit willen compenseren met hogere brandstoftoeslagen. Inkopers van luchtvrachtruimte wordt er dan ook op gewezen bijzonder alert de brandstofindexen van de verschillende carriers in de gaten te houden. Die kunnen weleens nare verrassingen opleveren.

Bron foto: Air France-KLM