De Chinese investeerder had dertig miljoen euro over voor de voormalige Russische luchtmachtbasis in de Duitse deelstaat Mecklenburg-Voor-Pommeren en zou er een draaischijf voor vrachtvluchten tussen Europa en China van maken met duizend banen in de verschillende distributiecentra en afhandelingsloodsen.

Mooi vooruitzicht

Daarnaast moest de luchthaven een railoverslagcentrum worden voor vrachttreinen uit China. Met dat mooie vooruitzicht had de lokale overheid ooit nog een schuld van 13 miljoen euro van de luchthaven kwijtgescholden, maar uiteindelijk is er op Parchim Airport de laatste 11 jaar ondanks de ambitieuze plannen weinig veranderd.

De luchthaven Baltic Airport Meckelenburg telt nog steeds 33 medewerkers die hoofdzakelijk bezig zijn met het noodzakelijk onderhoud van de 3.000 meter lange landingsbaan, de gebouwen en de technische installaties. Die kosten zijn 200.000 euro per maand en worden nog steeds trouw door de Chinese eigenaar betaald, meldt de beheerder tegenover het Duitse vakblad Cargoforwarder. Daarnaast is er een kleine miljoen euro aan eigen kapitaal in de kas. Wat er verder met de luchthaven gaat gebeuren, blijft onduidelijk.

Bron foto: Pixabay