Tijdens de ingrijpende vlootreductie bij Martinair claimde vrachtbaas Marcel de Nooijer van KLM/Martinair nog dat de nu ruim 27 jaar oude B747-400BCF nooit meer zou vliegen, omdat het financieel niet rendabel was om het vrachtvliegtuig samen met een zustervliegtuig (PH-MPP) op te knappen tot een volledig luchtwaardig vrachtvliegtuig. Hij wordt nu gelogenstraft. Het afdankertje, dat ruim vijf jaar werkeloos op de Spaanse luchthaven van Teruel stond geparkeerd, is op charterbasis sinds een maand verhuurd aan de Azerbeidzjaanse luchtvaartmaatschappij Silkway West Airlines, blijkt uit internationale luchtvaartregisters.

Uit verder onderzoek blijkt dat het vrachtvliegtuig tot juni 2017 in de boeken van KLM/Martinair stond. Daarna wordt Boeing Capital Corporation opgevoerd als de eigenaar. De vrachtjumbo is nu bezit van het leasebedrijf Aquilline International uit de Verenigde Arabische Emiraten. Die heeft vervolgens de freighter zonder bemanning verhuurd (dry lease) aan Rubystar, dat ook actief is onder de naam Transavia Export Cargo Airlines. De keten van subcontractors eindigt vervolgens bij Silkway, dat de vrachtjumbo inclusief bemanning sinds kort chartert (wetlease) van de Witrussen.

Oldtimer

De opvallende rentree van de oldtimer geeft achteraf alsnog de ondernemingsraad van Martinair Cargo gelijk dat er nog best met de afgedankte vrachtjumbo’s, KLM had er destijds in 2013 twee op de luchthaven van Teruel geparkeerd, geld valt te verdienen. In plaats daarvan werden de twee vrachtvliegtuigen voor tientallen miljoenen euro afgeschreven in de boeken en het leasecontract van het Amerikaanse AirCastle afgekocht. De reden voor dat laatste was dat in de huurovereenkomst met Martinair en KLM de verplichting was opgenomen dat de vliegtuigen bij het aflopen van de leaseperiode weer in een luchtwaardige conditie moesten worden afgeleverd bij AirCastle. Het was voor de KLM uiteindelijk goedkoper om de B747’s over te nemen en voor onderdelen te slopen. Vooral de motoren vertegenwoordigen een grote waarde. Dit slopen is nooit gebeurd.

De nu Wit-Russische B747-400BCF vormde ooit met drie andere vrachtjumbo’s en zes MD11F de vrachtvloot van Martinair. Daarvan is momenteel nog maar één B747-400BCF (PH-MPS) over in de kleuren van Martinair. Een vrachtjumbo van Martinair (PH-MPP), staat nog steeds op de luchthaven van Teruel, terwijl een vrachtjumbo (PH MPR) nog voor de vrachtsanering van Martinair Cargo (2012) werd afgestoten en momenteel vliegt voor het Amerikaanse Kalitta Airways.

Zie verder Nieuwsblad Transport van deze week.

Bron foto: Airliner.net