Dat meldt topman Jack Ma op de eigen nieuwssite Alizila News. Via het nieuwe logistieke netwerk mikt Alibaba op een 24 uurs besteldienst van pakketten binnen China en 72 uur in de rest van de wereld. Hij hoopt daarbij uiteindelijk dagelijks 1 miljard pakketten te bezorgen.

Behalve de vijf hubs wil Ma 15,6 miljard dollar investeren in slimme data-gedreven logistiek. Deze digitale oplossingen moeten vooral de hoge logistieke kosten terugbrengen in de pakketbezorging en zorgen voor meer efficiëntie in de pakketbezorging, voegt hij eraan toe.

Ma zegt verder dat hij met de nieuwe plannen voor aanzienlijke hogere rendementen kan zorgen voor verladers en de logistieke sector. Hij wijst er verder op dat de wereldhandel door de de slimme pakketlogistiek zal veranderen. ‘Wereldhandel zal van containers gaan naar pakketten en handel tussen landen naar handel tussen bedrijven’, aldus Ma.

De topman heeft geen tijdplan gepresenteerd wanneer de nieuwe pakketcentra zullen worden gebouwd en welke bedragen daarmee gemoeid zijn. Cainiao heeft wel eerder aangegeven te willen inzetten op distributiedepots van 160.000 vierkante meter die grotendeels digitaal zullen worden aangestuurd.

Luik Airport gereed

Luik Airport, dat al de Europese draaischijf is van FedEx-dochter TNT, zegt klaar te zijn voor de zendingen van Alibaba. Topman Luc Partoune van de luchthaven verwacht dat het vrachttransport tussen de Waalse luchthaven en Azië sterk zal toenemen door de komst van Alibaba.

Hij zegt verder dat e-commerce ‘een revolutie’ teweeg zal brengen in het luchtvrachtvervoer en de logistieke processen. ‘Het digitaliseren van diensten, het toezicht en automatisering zullen de luchtvrachtsector ingrijpend veranderen’, voegt hij eraan toe. ‘Luik Airport wordt een vrachtluchthaven van de toekomst en de partnership met Cainiao zal daaraan bijdragen.’